Instalation af OpenSUSE 10.3 HJÆÆLP!!

Tags:    programmering

Hej udviklere!

Jeg har besluttet mig for at prøve Linux (OpenSUSE 10.3)

jeg vil først give lidt information om min nuværende pc:
Service pack: 2
Drev: C, D, E(CD/DVD - drev).
Intel Celeron

Jeg går ind på opensuse.org og installerer med følgende oplysninger:
32Bit PC
CD
Standard

Installation DVD(4.1GB)
...

at downloade det tog ca. 5 timer el. sådan noget...
Da jeg så endelig får downloadet bruger jeg først:
MagicISO
derefter
CDBurnerXP

Men ingen af dem virker! når jeg såtter en 700mb CD-R CD i skriver den: Fil Opensuse.bla.bka.bla.iso isn't a valid ISO image.

Hvad sker der??

BTW: Jeg har (somsagt) Windows og vil MEGET gerne beholde det, og alle mine filer. Kan de lade sig gøre?

Jeg kan i hvert fald se ét klart problem. Du downloader DVD udgaven, og prøver at brænde den på én 700mb CD-R skive.

Men, at den siger den ikke er en gyldig ISO fil, kan tyde på at der skete en fejl under downloadingen af ISO'en.

Søg efter "md5 check" eller lignende på google, for at finde et program der kan tjekke en fils md5 sum. Så går du ind på den side hvor du downloadede ISO'en fra, og derinde skulle md5 summen også gerne stå - så du kan sammenligne de 2 værdier.

Til sidst vil jeg henvise dig til følgende side: http://suse.linuxin.dk/

De 2 md5 summer var forskellige!

Hvad skal jeg gøre helt præcis for at få Opensuse??

(er der nogen andre bedre Linux versioner?)

Du spørger om der er nogle bedre versioner.. det kan jeg nu ikke svare på, men som jeg forstår er det første gang du prøver Linux derfor ville jeg nu mere forslå dig Ubuntu linux det er enormt nemt at installere og bruge :)!

Du spørger om der er nogle bedre versioner.. det kan jeg nu ikke svare på, men som jeg forstår er det første gang du prøver Linux derfor ville jeg nu mere forslå dig Ubuntu linux det er enormt nemt at installere og bruge :)!

openSUSE er absolut ligeså nem som Ubuntu for en begynder.

Prøv at downloade openSUSE igen fra et andet mirror, og så brænd det på det rigtige medie(dvs hvis du henter en DVD, så brænder du den også på en DVD).

Hehe ok! Jeg vælger stadig openSUSE

@per: Der er ikke noget andet mirror... :(

Jeg har nu downloadet .iso til "base cd"

Så har jeg mountet det med DAEMON tools.

Så åbner der en installation, men den ligner en helt almindelig windows installation!

Screenshot: http://img171.imageshack.us/img171/6325/fejlilinuxgx3.png

Hvad er der galt? Den installer installeren siger den...
Men når jeg så genstarter for at "fuldføre installationen" kommer den med et program der vil AFinstallerer installeren...?!

Du skal ikke mounte med DAEMON tools. Du skal brænde cd'en og boote fra den, og installere ad den vej.

Hvordan "booter man fra den?"

Du sætter den i dit CD-ROM drev, og genstarter computeren.

hvis der IKKE sker noget, men den bare booter ind i Windows som normalt, skal du når du starter computeren, som det første, trykke på DELETE indtil du kommer ind til BIOS-opsætningen. Hvor du skal sætte Boot Order til at være CD-ROM først, og så harddisk bagefter.

t