Opgradering fra delphi 5 til 7=probs

Tags:    delphi

Hej

Jeg har lige skiftet fra delphi 5 til delphi 7. Dette har medført en del problemer når jeg skal åbne mine gamle projekter. De kan ikke compiles og jeg får fejlen: "[fatal error] Required package dclaxserver50 not found. Men denne fil må da hører til delphi 5...
Har prøvet at kopiere filen ind, men så kommer meddelelsen "bad file format" :(

Hvad skal jeg gøre???

Der er også nogle komponenter, som er forsvundet så som NMFTP komponenten, skal disse bare geninstalleres???

T dér



2 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej

Jeg har lige skiftet fra delphi 5 til delphi 7. Dette har medført en del problemer når jeg skal åbne mine gamle projekter. De kan ikke compiles og jeg får fejlen: "[fatal error] Required package dclaxserver50 not found. Men denne fil må da hører til delphi 5...
Har prøvet at kopiere filen ind, men så kommer meddelelsen "bad file format" :(

Hvad skal jeg gøre???

Der er også nogle komponenter, som er forsvundet så som NMFTP komponenten, skal disse bare geninstalleres???


En anden ting som er ændret (i Delphi 6) er at vist du kompilere med runtime packages, er navngivningen ændret fra f.eks. VCLxx.bpl til VCL.bpl, hvor xx er versionsnummeret (40, 50, 60). Selve filerne hedder stadigvæk VCLxx.bpl, men inde i IDEen er versionnummeret fjernet, hvilket gør det nemmere i fremtiden at opgradere.

Du kommer til at skal igennem alle dine gamle projekter og omdøbe afhængigheder. Når du er færdig med det, vil jeg så til gengæld sige at du får et rigtig godt miljø at arbejde i.

Det bør også kunne ses i og med at der endnu ikke er nogle service packs til Delphi 7, til trods for at IDE'en er over to år gammel. I modsætning til Delphi 6, hvor der 3 eller 4 opdateringer. Der er nogle enkelte opdateringer, men de er alle til tredjeparts produkter, eller til komponenter som ikke er direkte relaterede til IDEen og kompileren.

En anden ting som du også skal være opmærksom på er at fra og med Delphi 6 er der nogle struktur ændringer i bl.a. design miljøet. F.eks. en fil som DsgnIntf.pas er delt op i DesignIntf.pas og DesignEditors.pas. Det gør bl.a. at der er en mere logisk opdeling i runtime og designtime pakker.

Du kan læse mere om disse ting i hjælpe filen.
--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



NM komponenterne, findes ikke i Delphi 7. Du kan dog selv købe dem, men de koster penge.

De andre problemer forekommer formodenligt fordi Borland har lavet en del ændringer også med hensyn til hvilket libary der følger med osv. Det er et kendt problem, og en hel del komponenter var ikke fuldt ud kompatible med Delphi 7 i starten.

Prøv at se om de komponenter du ellers bruger er blevet opdateret i en Delphi 7 udgave, og husk altid at installere _d7.dpk pakkerne hvis de findes :)

Med venlig hilsen
Ken Christensen



t