Tilgå data på en MS Exchange Server

Tags:    databaser

Jeg skal tilgå data på en MS Exchange Server via en asp.net applikation som jeg laver i Visual Studio i C#.

Når jeg tidligere har arbejdet med adgang til access og mysql databaser, er det nemt at lave en dataconnection med en ole db eller odbc driver.

Er der en lignende måde når jeg vil have alle oplysninger om kunder osv. i MS Exchange!?

Beklager jeg er lidt grøn, men skal bare lige ledes på sporet. Jeg har googlet, men kommer desværre mest frem til kurser jeg skal betale for.

På forhånd tak
Thomas

Mobbe-mode! :)

Google-søgning:
http://www.carlprothman.net/Default.aspx?tabid=81

Indlæg senest redigeret d. 30.10.2007 16:55 af Bruger #10216

Du kan gøre det ved hjælp af Collaboration Data Objects (CDO) og MAPI.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/aa996249.aspx

http://en.wikipedia.org/wiki/Collaboration_Data_Objects

HTH

Beklager det sene svar, men det var lige hvad jeg skulle bruge.

Gnu: Du har din fulde ret til at mobbe. Gogglede bare og fandt de forkert links som forvirrede mig mere end gavnede. Komplicerede det vist mere end nødvendig.

Takker

Lader til det ikke er så nemt som jeg regnede med!

Jeg har fået en kopi af en exchange database, da den IT ansvarlige på mit arbejde ikke tør lade mig få direkte adgang til exchange serveren. Dvs. jeg har fået en "pub1.edb" fil som jeg gerne vil have lov til at rode med.

Er det ikke muligt direkte lave en connection string direkte til denne fil type?

Lader til det ikke er så nemt som jeg regnede med!

Jeg har fået en kopi af en exchange database, da den IT ansvarlige på mit arbejde ikke tør lade mig få direkte adgang til exchange serveren. Dvs. jeg har fået en "pub1.edb" fil som jeg gerne vil have lov til at rode med.

Er det ikke muligt direkte lave en connection string direkte til denne fil type?

Ja, det er muligt, men selve nøgleordene i forbindelse med den Sql du skal anvende er lidt speciel og det nemmeste er derfor hvis du finder noget kode og tilretter det. Nedenstående adresse indeholder forskellige slags eksempler, hvor der forbindelse til exchange.

http://www.cdolive.com/default.htm

Til inspiration. Nedenstående kode snippet flag'er automatisk alle indkomne beskeder med Fellow-Up.

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg synes du skal spørge den IT ansvarlige om du ikke kan få stillet en udvikl. testserver (og ikke kun en .edb fil, da ikke alt ligger i den fil) til rådighed, som du kan afprøve dit program på og teste det inden du ruller det ud på produktionsserveren.

Indlæg senest redigeret d. 14.11.2007 22:38 af Bruger #10448
Desværre er den IT ansvarlige blevet fyret og jeg har først nu fået en udviklingsmaskine til rådighed.

På denne udviklingsmaskine skal jeg installere min egen exchange server (har pt. ingen hjælp til dette). Jeg har lavet mit eget lokale netværk udenom virksomhedens.
Men ud fra hvad jeg har læst, er der noget der uroliger mig!
Som jeg læser det er den .edb fil en kopi fra den originale exchange server, men man kan ikke bare kopiere den over på en anden exchange server. Skyldes nogle rettigheder der ligger i filen?

Kan det passe?

Nej, det er ikke nok blot at kopiere den fil. For eksempel så ligger alle de vedhæftede filer i foldere for sig selv. Du skal lede efter en decideret backup/restore funktion.

Mange tak for din hjælp.

Jeg håber jeg kan få hjælp på arbejdet til at tage en ordentlig backup.

Hvad mht. det med rettigheder af backup'en? Om jeg kan lave en restore på en vilkårlig exchange server?

(lader til jeg har rodet mig ud i et dumt projekt :'()

Endnu en gang mange tak.

Mange tak for din hjælp.

Jeg håber jeg kan få hjælp på arbejdet til at tage en ordentlig backup.

Hvad mht. det med rettigheder af backup'en? Om jeg kan lave en restore på en vilkårlig exchange server?

(lader til jeg har rodet mig ud i et dumt projekt :'()

Endnu en gang mange tak.

Hvis du er adminstrator, så burde rettigheder ikke være noget problem ellers lad ind med adminstrator rettigheder logge ind og foretage den restore for dig. I udviklingsmiljøet vil jeg dog altid anbefale at du har administrator rettigheder.

t