Underligt problem

Tags:    html css

Hey udviklere.

Jeg er igang med at kode en side, på denne har jeg et link i en span. Den span er i min div som hedder "maincontent".

På linje 452 til 455 har jeg defineret hvordan links skal se ud i maincontent:

#maincontent a {
color: #0178A3;
text-decoration: none;
}

På linje 663 til 665 har jeg defineret hvordan links skal se ud i den span jeg omtalte (profileitemvalue)

.profilevalue a {
text-decoration: underline;
color: #FF00FF;
}

Problemet er at den bruger den øverste style, og ikke den nederste, hvorfor sker dette? :)

Har prøvet med en inline style, og den vil den sagtens tage imod, jeg vil dog foretrække at have det i mit stylesheet.

Ser meget frem til jeres svar.

Indlæg senest redigeret d. 26.10.2007 19:10 af Bruger #7944
3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
har du skrevet din html efter en af følgende modeller:
Fold kodeboks ind/udKode 
Fold kodeboks ind/udKode 
Bemærk: alle tags undtagen anchor-tag er vilkårlig valgt.

Hvis du har så tryk Ctrl+F5 for at slette cachen. Hvis du ikke har er det naturligt at det ikke virker...

Indlæg senest redigeret d. 26.10.2007 22:05 af Bruger #10216
Vægtningen af to style regler foretages således i CSS:

Den regel med flest ID referencer vinder. Hvis begge regler har lige mange ID referencer, vinder reglen med flest class referencer. Hvis begge regler også har lige mange class referencer, vinder regler med flest referencer af enhver type (dog ikke pseudoclasses).

Din første style regel vinder i dit eksempel, fordi den indegolder et ID (#)

Du kan omskrive din anden style gegel til følgende:

#maincontent .profilevalue a, .profilevalue a

I dette tilfælde vinder denne style regel over den første både hvis linket er inden i maincontent (fordi der er lige mange ID, og en mere class) og uden for maincontent (fordi her matcher første regel slet ikke).

Vægtningen af to style regler foretages således i CSS:

Den regel med flest ID referencer vinder. Hvis begge regler har lige mange ID referencer, vinder reglen med flest class referencer. Hvis begge regler også har lige mange class referencer, vinder regler med flest referencer af enhver type (dog ikke pseudoclasses).

Din første style regel vinder i dit eksempel, fordi den indegolder et ID (#)

Du kan omskrive din anden style gegel til følgende:

#maincontent .profilevalue a, .profilevalue a

I dette tilfælde vinder denne style regel over den første både hvis linket er inden i maincontent (fordi der er lige mange ID, og en mere class) og uden for maincontent (fordi her matcher første regel slet ikke).

Kunne ikke få det til at virke ved at gøre præcis som du skrev, men det virker hvis jeg sætter alle de styles den er i (rigtig forklaret?)

#content #maincolumn #maincontent .profileitemextend .profileitem .profileitemvalue a

Mange tak for hjælpen :)

t