Sprog

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hvilket sprog vil i anbefale hvis man skal have nemt sprog til at lave programmer med senere henblik på at lave spil?

Indlæg senest redigeret d. 23.10.2007 18:21 af Bruger #11596
Hvilket sprog vil i anbefale hvis man skal have nemt sprog til at lave programmer med senere henblik på at lave spil?

Hvilken slags spil vil du lave?
Online spil eller normale spil?
Der findes noget der hedder game maker, som lader dig gå igang med at lave spil med det samme uden egentlig at skulle lære en masse programmering. Har aldrig prøvet det selv, men har hørt det blive anbefalet før til lignende spørgsmål. Det er til exe-spil.

Til online spil ville jeg nok anbefale noget flash med noget actionscript.

Jeg selv sidder og koder i C++ med OpenGL. Det har taget mig et par måneder at lære både C++ og OpenGL nok til at jeg kan lave bitte små spil. Jeg er nu på vej til at lære nogle bedre effekter i det. Men det er ikke noget der går umiddelbart hurtigt.. Håber det var svar nok

Hvilken slags spil vil du lave?
Online spil eller normale spil?

Normale spil

Der findes noget der hedder game maker, som lader dig gå igang med at lave spil med det samme uden egentlig at skulle lære en masse programmering

Det SKAL være et programmeringssprog og som der står i starten skal det også være til at lave programmer

Jeg selv sidder og koder i C++ med OpenGL. Det har taget mig et par måneder at lære både C++ og OpenGL nok til at jeg kan lave bitte små spil

Er det noget du kan anbefale?

Indlæg senest redigeret d. 23.10.2007 20:50 af Bruger #11596
Hvis det er på henblik som spil programmering, som spil f.eks. Diablo 2, WoW, Red Alert m.v. så vil det være anbefalet være C++. Der kan også laves spil i C#, men de store spil har typisk en core som er C++.

Microsoft har lavet en platform til at udvikle spil på der hedder XNA eller også er det XAN men prøv google...

Hvis det er på henblik som spil programmering, som spil f.eks. Diablo 2, WoW, Red Alert m.v. så vil det være anbefalet være C++. Der kan også laves spil i C#, men de store spil har typisk en core som er C++.

Har kigget på C++, men er det også brugervenligt hvis man skal lave mindre programmer/spil (som jeg nok kommer til at beskæftige mig mest med) eller skal man så over i C# og kan det så betale sig at gå over i java?
Microsoft har lavet en platform til at udvikle spil på der hedder XNA eller også er det XAN men prøv google...

Det skulle også til at udvikle programmer...

Indlæg senest redigeret d. 24.10.2007 14:22 af Bruger #11596
C++ kan bruges til alt (stort set), men når det kommer til produktivitet synes jeg selv at sproget bære præg af at være pænt gammel. En god IDE kan hjælpe på det problem, men så vidt jeg kan erfarer bruges C++ mest til spilprogrammering af historiske grunde og at man trods alt har utrolig meget kontrol over ens program (Hvilket til gengæld også gør det lang lettere at lave fejl.)
Der findes XNA til C# som giver et godt højniveaus tilgang til spilprogrammering. Du begrænser dig dog selv til .NET platformen, hvilket ikke altid er ønskværdigt.
Java kan godt bruges til små spil, men den automatiske garbagecollecting er ikke supergod med henblik på større spil, hvor memory-kontrol er en vigtig faktor.
Personlig bruger jeg selv Objekt Pascal (Oftest via Delphi) som deler mange af de samme styrker som C++, men som efter min mening er lettere at læse og skrive. Alle de store teknologier der bruges i C/C++ (OpenGl, DirectX, SDL og endda XNA) kan også bruges i Pascal takket være et ivrig community. Samtidig er Delphi også velegnet til at udvikle programmer med grundet den fantastiske IDE og VCL teknologi.
Men det vigtigste for dig er at finde et sprog du godt kan li'. Om det er C/C++, Java, Pascal eller noget helt andet er stort set ligegyldigt. Sålænge du er komfortabel med sproget kan du med stor sandsynlighed finde de informationer du skal bruge for at kode spil i sproget.

Personlig vil jeg anbefale enten Pascal eller C++. Du kan kode "alt" i de sprog, og med den rette IDE kan du øge din produktivitet betragtelig. Hvis du ikke har kendskab til nogle af sprogene, vil jeg gøre opmærksom på, at Pascal-sproget er designet til at være mere begyndervenlig end C++, men med den rette indstilling skulle du sagtens også kunne lære C++ hvis du hellere vil det.

Hvad for en af Pascal og C++ minder mest om javascript?

Det vil være C++
Hvorimod Pascal minder mere om Engelsk tale.

Okay så bliver det C++ men hvor kan man finde gode tuts henne?

Okay så bliver det C++ men hvor kan man finde gode tuts henne?

Prøv at starte med at læse Bertel Branders artikel. Du finder den under C/C++ og så under Artikler.

<< < 12 > >>
t