Kubuntu på 2. partition

Tags:    diverse

Hej alle sammen...

Jeg har lige modtaget Kubuntu som både LiveCD og installation til pc'en på en cd fra en ven.

Nu ville jeg så hører om jeg bare kan installere den på mit D-drev (har 3 partitioner på min harddisk) og så ved opstart vælge om jeg vil kører Linux (Kubuntu) fra 2. partition eller Windows XP fra 1. partition?

Og lige til sidst: Er der nogle specielle ting jeg bør vide angående Linux (Kubuntu) i forhold til Windows? Sikkerhedsmæssigt måske? Eller data-tabs mæssigt?

8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det kan du godt, mener jeg. Det eneste lidt tricky er at få sat bootloaderen op, så du kan vælge mellem at boote til MS eller Linux.

Ja, den partition er nødvendig(eller, hvis du ved tilstrækkeligt om systemet, kan du naturligvis godt undgå det. men det er ingenlunde anbefalelsesværdigt)

Linux bruger en SWAP-partition til at gemme diverse midlertidige ting og sager, for at aflaste RAM. Dette betyder bedre performance.

Derudover lyder det meget mystisk med din recovery-cd. står der direkte at den ikke vil virke med andre partitionsopsætninger? Og hvordan kan det i såfald være, du har fundet dig i sådan en dybt, dybt latterlig og fuldstændigt sindssyg begrænsning?

Kubuntu kan godt køre højere opløsning end 1024x768, ja. Nogen skærmbrugere oplever dog problemer med dette. Søg på www.linuxin.dk efter tråde om dette, der er en del.

Men kan det lade sig gøre at få en form for boot-loader? Altså jeg ved at man kan have flere windows versioner installeret og så vælge mellem dem ved opstart.
Ville det være bedre med en anden version af Linux? Og kan Kubuntu egentlig bruges til php-mysql server (mener det hedder LAMP)?

Det er ikke det mindste tricky at sætte bootloaderen op i Ubuntu, og da slet ikke når det bare er XP. Næh du, det klarer installeren selv.

Du skal bare vælge manual install, og vælge at din windows-partition skal forblive urørt, og at du vil have / installeret på partition 2.

Bemærk at Linux kræver mindst 2 partitioner. Den ene til systemet, og den anden, på omkring det dobbelte mb som du har af mb RAM, til SWAP. Den kan du lave med installeren.

De to Linux partitioner klarer Kubuntu let selv. Og ja, Kubuntu kan let bruges som LAMP server.

De to Linux partitioner klarer Kubuntu let selv. Og ja, Kubuntu kan let bruges som LAMP server.

Ja, det gør den, men hvis han vil beholde resten af sine partioner også, er han, så vidt jeg husker, nødt til at lave det mannuelt.

mange tak for de mange gode svar...

et lile sprøgsmål til det med en ekstra partition på ca. dobbelt ram størrelse...hvad mener du med det og hvorfor? Og kan det undværes? det er fordi hvis jeg ændre på partitionerne så vil min recovery cd ikke virke (det er en gang lort, ved det godt, men den fuldte med pc'en ;) ) næste gang jeg skal gendanne.

Ekstra: Kan Kunbuntu ikke køre i en størrer opløsning end 1024x867?

Indlæg senest redigeret d. 24.10.2007 13:41 af Bruger #8254
Grunden til at jeg ved at min recovery cd ikke vil virke er fordi jeg har prøvet det...jeg ændrede på opsætningen af mine partitioner (lagde alle 3 sammen) og så måtte den ind til dem. Det kunne måske være fordi den 3. partition indholder nogle filer som recorvy'en skal bruge, men jeg er i hvert i falde ikke interesseret i at det ikke vil virke igen. Derfor finder jeg mig i det indtil jeg får taget mig sammen og købt en ny pc (den her larmer lidt og er lidt langsom ;))

t