Indlæg BITMAP med OpenGL

Tags:    c++

Hej,

Er der en, der kan give et meget simpelt eksempel på hvordan, man kan læse fra og vise et bitmap billede på skærmen med OpenGL?

Jeg har prøvet meget ihærdigt på flere forskellige måder, blandt andet med LoadBitmap og fopen, men jeg har endnu ikke opnået et tilfredsstillende resultat.

Det skal helst være uden brug af klasser, og gerne uden brug af funktioner også. GLUT kommer slet ikke på tale; altså "ren" OpenGL.

Jeg skal bruge det til et projekt. Hvis min nuværende sourcekode er nødvendig, lægger jeg den enten op her eller sender den til dig/jer.

Hilsen Thomas

Indlæg senest redigeret d. 19.10.2007 18:36 af Bruger #8985
5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

http://nehe.gamedev.net/data/lessons/lesson.asp?lesson=06

Indlæg senest redigeret d. 23.10.2007 20:11 af Bruger #8249
Jeg mener, jeg gjorde det klart, at alt andet var udelukket, så jeg ønsker ikke at debatere det nærmere. Jeg har naturligvis været inde på NeHe's side, men det er alt andet end simpelt. I hvert fald struktureringen af 'tutorialen'. Jeg har heller ikke glaux.h, hvor kan jeg få den? Og hvor skal jeg putte den ind, hvis jeg bruger Dev-C++?

Jeg ønsker da heller ikke at debatere. Jeg spurgte bare for at vide hvad din begrænsning var. Du ved, du kunne jo prøve at bruge de 2 minutter på at svare, siden vi oss sidder og bruger tid på at hjælpe dig. Bare sådan for sjov, du ved..? Jeg ved da ikke hvor du finder glaux.h henne - den er gammel og mega outdated.
Og hvis du ikke ved hvor du skal smide dine header filer hen, så bør du måske lige læse lidt mere op på dine ting... :)
Der er bare så meget i din post, der lyder SÅ FORKERT. Undskyld, hvis jeg lyder sur, men synes det er lidt flabet at ikke bare lige tage sig to sekunder til at svare på hvorfor du kun skal bruge ren opengl... Du er godt klar over det udelukker både OpenGL Graphics System Utility Library og OpenGL Utility Toolkit, ikke? Det er en del ting du skal kode for bunden lige pludselig...

Hvorfor vil du dog lave det i "ren" OpenGL?
Hvorfor bruger du ikke bare noget til at loade det med?
Jeg brugte engang selv det der knald der, indtil jeg gik hen til SDL. Det synes jeg virker en del bedre. Men hvis du insisterer på noget så bøvlet, kan du se hvordan NeHe har gjort det med glaux, hvis du ønsker. nehe.gamedev.net.

Men jeg vil da stadig anbefale dig at bruge noget ordentligt til det.

Jeg mener, jeg gjorde det klart, at alt andet var udelukket, så jeg ønsker ikke at debatere det nærmere. Jeg har naturligvis været inde på NeHe's side, men det er alt andet end simpelt. I hvert fald struktureringen af 'tutorialen'. Jeg har heller ikke glaux.h, hvor kan jeg få den? Og hvor skal jeg putte den ind, hvis jeg bruger Dev-C++?

Naturligvis ved jeg det. Jeg regner også med, jeg skal lægge mine .h filer i include mappen, men forskellige editors reagerer forskelligt på det, så jeg spurgte bare for at være på den sikre side.

Ja, du lyder lidt sur.

t