tal lægges ind i array

Tags:    java

Indlæg slettet af admin/co-admin!

9 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Har ikke testet det

Fold kodeboks ind/udKode 

Der er blevet oprettet arrays forkert i ovenstående eksempler.

Jeg vil foreslå følgende kode:
Fold kodeboks ind/udKode 

Dette betyder at arr[0] = 1, arr[1] = 2, ... , arr[99] = 100.

Tuborgklammerne er forresten ikke nødvendige, når der kun skal udføres en enkelt kommando (ligesom man skal i andre lignende programmeringssprog).

Fold kodeboks ind/udKode 

Eller for at spare nogle udregninger:
Fold kodeboks ind/udKode 

Så har du fra 0 til 100 (dvs. 101 elementer).

Godt forslag med at lade inkrementeringen ske i forbindelse med tilskrivningen. Ved sådan en lille løkke som denne, er der ingen problemer i det, men man skal passe meget på ikke at flytte for mange af løkkeelementerne væk fra erklæringen, da man derved kan risikere at få en uendelig løkke - og det vil vi jo ikke have :-).

Derudover er det også rigtigt det med tuborgklammerne, men personligt synes jeg, det er en skod skik altid at sætte dem; og det er af flere grunde. Bl.a. øger det læsbarheden og det er hurtigere at tilføje fjerne linier end hvis man undlader at sætte dem. Eneste grund til at udelade dem er øget skrivbarhed, men koden læses betydeligt flere gange end den skrives. Så bottom-line: jeg vil klart foretrække at man altid sætter dem :-).

Jeg bruger kun løsningen pga. den simple løkke. Det er i princippet en while-løsning sat ind i en for-løkke, og det kan sjældent betale sig.

Personligt bruger jeg altid tuborgklammer, kom bare i tanke om muligheden om at undvære dem. Hovedgrunden er, at jeg også skriver i PHP, og i dette sprog (samt i andre) er det nødvendigt altid at bruge tuborgklammer. Hvis man bruger en fast syntaks, laver man færre fejl. Man sikrer sig også, at man altid har dem, hvis man sætter flere kommandoer ind i løkken.

Normalt vil jeg undgå at bruge mere hukommelse end nødvendigt, og derfor ikke erklære flere variabler og større arrays end nødvendigt. I dette tilfælde er det ikke meget, men det kan det blive i længden.
Så det er en vurdering, om man vil bruge processorkræft eller hukommelse.

Alle løkkestrukturer er ækvivalente, nogle er bare mere passende til bestemte formål.

Er du sikker på at PHP kræver klammerne? Jeg er ret sikker på, at man ikke behøver dem.

Mht. beregningskraft kontra hukommelsesforbrug, er det rigtigt, at det ofte er sådan. Tilmed er det i visse tilfælde også propertionalt med gennemløb, men her kræver flere løsninger blot ét ekstra element uanset om der er tale om at liste tallet 1 (dvs. 100 % ekstra hukommelse) eller 1000 (dvs. 1 promille ekstra).

Jeg er ikke sikker på man skal mere, med de nye versioner af PHP. Men i gamle dage fik jeg fejl, hvis jeg ikke gjorde det.

Nej, du har ret. Det er ikke nødvendigt længere - men stadig vanens magt.

Indlæg senest redigeret d. 22.10.2007 21:47 af Bruger #12654
Jeg har vist kodet PHP siden 3.0, tror jeg, og mener altid de har benyttet sig af samme syntaktiske "genvej" på det område - ligesom C. Er dog ikke 100 % sikker :-).

t