Problemer med at lave en simpel Java-kode

Tags:    java

Jeg er netop begyndt at lære sproget ved hjælp af "Javabog - Objektorienteret programmering i Java". Jeg har aldrig programmeret før, men det virker rigtig spændende.

Jeg sidder dog allerede fast i starten.
Jeg prøver at lave følgende:

/// Simple program that says "Hello world"

public class Mintest
{

public static void main (String [] arg)
{
System.out.println("Hello world 1");
System.out.println("Hello world 2");
System.out.println("Hello world 3");
}

}

Bruger NetBeans 5.5.1 under Ubuntu 7.04 Linux. Når jeg trykker "Run", får jeg følgende fejlmeddelse:

init:
deps-jar:
Compiling 1 source file to /home/wikzo/Desktop/Java/JavaApplication7/build/classes
/home/wikzo/Desktop/Java/JavaApplication7/src/javaapplication7/Main.java:3: class Helloworld is public, should be declared in a file named Helloworld.java
public class Helloworld
1 error
BUILD FAILED (total time: 1 second)

Jeg har prøvet at lave "Helloworld" om til "Helloworld.java", men så kan den heller ikke finde ud af mit main projekt eller sådan noget.
Jeg er som sagt total nybegynder og har derfor svært ved at forstå, hvad det er, jeg har gjort galt. Har skrevet det præcis samme som i min bog ...

Her er et billede af mit program:
http://kortlink.dk/4brz

lav den om til Helloworld.java, prøv at compile og skriv resultatet til os.

Hejsa - din kodefil skal have samme navn som den public klasse der er i filen. Det stykke kode du har gengivet har en public klasse der hedder Mintest hvorfor filen skal hede Mintest.java. Det nemmeste i din situation er nok bare at ændre klassenavnet til hvad filen hedder. Ud fra den fejlbesked du har gengivet ovenfor hedder din kodefil Main.java og i så fald skal du bare omdøbe klassen til "public class Main......".

@Gustav Dal: Jeg har selv programmeret i Netbeans...
et nice råd:
Skriv istedet for hele system.out.println
bare
sout (og klik så mellemrum!)

Hvis du vil lave filer i Netbeans som ikke skal have Main-klassen (og hedde Main.java), kan du vælge dette fra, når du starter et nyt projekt. Det gøres i samme vindue som man vælger stien.
Afkryds "Create Main Class".

t