html & htm

Tags:    html css

Kan en html fil og htm fil det samme :roll:, eller er der en forskelle ?

8 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
yep de kan fuldstændig det samme :) har faktisk ikke helt fanget hvor htm filerne kommer fra, men jeg mistænker microsofts programmer for at have en finger med i spillet :D

.html .htm .shtml
de er allesammen det samme...

.htm er opfundet før man fik 32 tegns filnavne. Den gang bestod et filnavn af 11 tegn, 8 i fornavn + 3 i efternavn/extension (filename.ext).

.htm er efternavn og er opstået fra HTML.
.html er det vi idag bruger fordi det kan lade sig gøre.

Om historien passer, det ved jeg ikke. Men søg på WIKI. :)

Fra wikipedia:

"The file extension for HTML using a 8.3 file naming convention."

og her lidt om hvad 8.3 er

http://en.wikipedia.org/wiki/8.3_filename

På nettet bruges filendelser til ... intet. Det er derimod MIME-typen der er interessant. MIME-typen for HTML er "text/html". De fleste webservere giver både filer med endelsen .htm og .html denne MIME-type. Da de to filendelser har samme MIME-type, er der ingen forskel.

Hvilken filendelser der fungerer og ikke fungerer afhænger af serverens opsætning. Det ville normalt være en simpelt sag at få serveren til at opfatte ".hacktml" eller et eller andet ånsvagt, til at fungerer som et normalt html document.

Det eneste der er vigtigt i denne forbindelse er at htm og html kan forventes at fungere. Personligt bruger jeg .htm, jeg kan ikke set nogen grund til at skrive et ekstra tegn når det kan undgås.

de er ens og det betyder ingenting
men hvis du har en index.htm og en index.html så vil den KUN bruge index.htm
hvis du skriver eks "www.side.dk/mappe/"
det samme gælder når du bruger php
den kigger efter den første index fil i alfabetisk rækkefølge så sørg for kun at have en fil der hedder index...
den fejl kom jeg med fordi jeg har brugt to programmer til at lave om på filer med så den gad ikke atbruge min .html fil fordi min gamle editor brugte .htm
det er meget irriterende

Men hvad er historien bag :roll:

t