C++ spørgsmål (pointer mm)

Tags:    c++

Jeg har læst et par C++ bøger her i sommerferien, men jeg har lige et par spørgsmål som jeg ikke har fået besvaret i nogle af bøgerne.

1)
Hvad er ideen i at bruge pointere? De peger jo bare på andre steder i hukommelsen på andre variabler, men hvorfor ikke bare bruge variablen selv, i stedet for at tage ekstra hukommelsen?

2)
Jeg vil gerne videre med programmering, og jeg er blevet træt af konsol-programmerne. Så nu skal der laves nogle vinduer ligesom normalle programmer.
Så er der jo selvfølgelig jo WinAPI'et, men jeg vil gerne lave noget cross-platform. Jeg har læst om Qt og WxWidgets, men kan det overhovedet betale sig at bruge dem i stedet for. Hvis ja, hvilken skal jeg så vælge?

Der er flere grunde til at bruge pointere:
1: Du kan selv bestemme hvornår et objekt skal oprettes og nedlægges.

2: Du kan sætte pointeren til at peger på noget forskelligt på forskellige tidspunkter.

Efterhånden som du bruger C++ vil du lære at pointers er en meget rar feature.

Det kan godt betale sig at bruge Qt eller WxWidgets, dels fordi du dermed får kode der kan køre på flere platforme og dels fordi det er lettere end at bruge win32api direkte.

Om du vælger QT eller wxVidgets er vist et spørgsmål om smag og behag.

Tak for dit svar - det er meget nyttigt

Så skal jeg bare selv vælge om det skal være Qt eller WxWidgets - så vidt jeg kunne se så koster Qt penge og WxWidgets gratis. Så jeg tror jeg starter ud med WxWidgets.

Så vidt jeg ved er QT blevet gratis for privat brug også til Windows.

Ah ja, det kan jeg se. Det eneste krav er bare at man gør koden åben for alle, men det kan jeg leve med til at starte med.

t