Billeders størrelse

Tags:    grafik webdesign

Hej allesammen.

Jeg er ved at forsøge at bygge en hjemmeside og vil i den forbindelse høre om man kan ændre størrelsen på et billede, da en del af mine billeder for for store til web.

Håber i kan hjælpe og takker hvis i vil forsøge! :)

Mange hilsner,

Mathias.

Størrelsen? I pixels eller fil-størrelsen? :)

Hejsa.
Det kan du tro. Jeg har bare lidt svært med at finde ud af hvilken program du bruger. Jeg forklare lige hurtigt hvordan det gøres i photoshop. Det er næsten det samme i Gimp

Du tager dit billede. Markerer alt (ctrl+a) og derefter kopier (ctrl+c). Derefter går du op i File<New hvor du kan lave et nyt billede. I width og height står nu størrelsen på det billede som du har kopieret (hvilket jo er det vi vil gøre mindre). Nu skal vi bare ændre de to felter til noget der passere bedre. En vigtig ting er dog bare at begge felterne bliver mindre med en vis faktor. Det kunne jo f. eks. gøres med at dividerer de begge med 2, så du får et billede i halv størrelse.

Når du har oprette det nye billede, tryk ctrl+v (indsæt) og du får dit billede ind i billedet. Billedet er dog bare stadig for stort. Så tryk nu ctrl+T og du kan nu gøre billedet større og mindre, indtil at det passe til det nye billede. Derefter gem billedet.

Hvis det er filstørrelsen der er for stor, så kan du når du gemmer bare vælge at gemme billedet i en dårligere kvalitet.

Tusind tak!

Jo, det er størrelsen på billedet. (5 mb) jeg mener er uhensigtsmæssigt, da det tager for langt tid at loade sidens indhold for de besøgende.

Jeg troede egentlig bare jeg kunne åbne det i paint og gemme det som jpeg, men det mindskede ikke størrelsen. :)

.jpg er heller ikke godt til hjemmesider, da det ændrer farverne :)

Hvad vil være bedre at bruge? Gif?

Jeg er ret grøn på den konto... :)

jpg er da udmærket? Det ændre da ikke farverne? Det kan da indholde alle 32 bit farver og så er formatet da også nogenlunde komprimeret. Man kan diskuterer om png er bedre. Men det er altså nogenlunde ens!

t