Tags:
php
Jeg skal have lavet et fikst lille forum til min nye hjemmeside, men tilgangen til problemet er lidt svær.
Jeg tænker at jeg har brug for php, mysql og en smule javascrpt.
Jeg har et godt kendskab til php selv om det er længe siden jeg rigtig har brugt det.
Jeg har stort set ingen erfaring med databaser og slet ingen hvad angår javascript.
Jeg håbede naturligvis at der lå en tutorial og flød et sted på nettet, men det gjorde der tilsyneladende ikke og det havde jeg ærlig talt heller ikke regnet med.
Jeg tænkte så at jeg istedet kunne se på kildekoden til andre forums på nettet ofr at få lidt hjælp, men det har ikke været mig muligt at finde et tilfredsstillende udgangspunkt.
Samtlige der læser denne tråd vil naturligvis spørge: "Hvorfor bruger du ikke bare phpBB?"
1. Det er ikke sjovt at bruge noget som andre har lavet, det er ikke udfordrende og man lærer intet af det.
2. Jeg er håbløs minimalist og perfektionist. Hvis jeg fx. brugt phpBB ville der:
2.1. være tonsvis a features som jeg aldrig nogen ville få brug for og ønskede fjernet.
2.2. være features som manglede som jeg ikke selv ville være i stand til at implmentere.
2.3. være vanskeligheder fornundet med at rette evt. bugs eller lignende da jeg ikke selv ville have skrevet koden og have en idé om hvad problemet var.
2.4. stå en andens navn i copyrighten hvilket ville irritere mig grænseløst.
3. Det er fedt at kunne sige: "JA! Jeg har lavet det selv!"
Det er derimod ikke fedt at skulle studere i måneder bare for at få den fornødne viden til at regne ud hvordan problemet skal gribes an.
Derfor håber jeg at der er nogen her der er i stand til at guide mig til et sted hvor jeg kan finde noget let læseligt og relativ simpelt code som vil kunne hjælpe mig med at få en idé om hvordan det skal gøres.
På forhånd tak.
Hvis det er for læreprocessen kunne jeg se mere spændende ting end et forum at starte på (specielt når du er helt grøn i databaser). Der kan hurtigt gå "universitet" i det = du bliver aldrig færdig. Og du har stadig ikke noget forum på din side. Jeg har aldrig forstået det med ikke at ville tage noget standard software og bruge det, hvis det kan løse problemerne. Hvis du skulle bruge et hjul ville du jo heller ikke opfinde det igen... men bevares...
Hvis du er rimelig stiv i PhP så kan jeg ikke forstå at du ikke ved hvordan man laver et forum! Du kan vel lave en knap, nogle variable og vise en tekst, ikk? Så skal du bare forbinde det hele og så har du et forum. Et forum SKAL ikke have en bestemt form, det bestemmer man selv, du kan lave noget og så kalde det et forum, eller noget andet, det er ligemeget så længe det opfylder dine behov.
Det var mine 5 cents
Nej, jeg ville ikke opfinde hjulet igen, men jeg kunne sagtens finde på at lave mit eget istedet for at købe et færdiglavet.
Når det er sagt mener jeg at jeg har skrevet de væsenligste grunde til at jeg vil lave det selv, men når alt kommer til alt tror jeg ikke at jeg vil kunne bruge et standart forum, fordi jeg har vil for nogle... specielle features derhar med krydsreferering at gøre.
Mit største problem er nok at jeg ikke ved så meget om databaser, men selve det at bruge den skulle ikke tage lang tid at lære, men databaser kan bruges på mange måder og hvilke løsninger der findes og er gode til hvilke problemer, kommer med erfaringen, en erfaring som jeg ikke har...