Hjælp til lidt forskelligt

Tags:    delphi

Hej, jeg har lige et par såørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med.

1.)
Hvordan kan jeg åbne et program med en tilfældig string, jeg har en kode til at lukke et andet program op med, men jeg kan ikke rigtigt finde ud at hvordan jeg skal, stien til programmet ligger i en ini fil som ser således ud?
Fold kodeboks ind/udKode 


2.)
Hvordan kan jeg lave sådan at et program automatisk starter når windows starter, jeg vil gerne have den til at starte som et lille ikon nede på proceslinien, det ikon skal man så kunne højre klikke på og så skal der poppe en popUp menu op.?

3.)
Dette program hører lidt ind under spørgsmål 2, hvordan kan jeg lave en skjul knap så den lukker vinduet, og kun ligger som det omtalte "Lille ikon"?

4.)
Hvordan kan man låse en form så man ikke selv kan justere størelsen, og hvordan kan man lave den menu om der står hvad ens forms caption står til?

Mvh.
Kasper Nielsen

ps. Har ikke flere up :(



6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
[1.)
Hvordan kan jeg åbne et program med en tilfældig string, jeg har en kode til at lukke et andet program op med, men jeg kan ikke rigtigt finde ud at hvordan jeg skal, stien til programmet ligger i en ini fil som ser således ud?
Fold kodeboks ind/udKode 
]

For at finde ud af hvordan du sætter en ini fil ind i en string synes jeg du skal læse den første af de 2 artikler her på udvikleren om Ini Filer. HVis du ikke kan finde ud af det derfra siger du bare lige til.
Når du har loadet Ini filen ind i en string er det bar at skrive:
Fold kodeboks ind/udKode 


[2.)
Hvordan kan jeg lave sådan at et program automatisk starter når windows starter, jeg vil gerne have den til at starte som et lille ikon nede på proceslinien, det ikon skal man så kunne højre klikke på og så skal der poppe en popUp menu op.?]

For at få programmet til at starte hver gang com'en starter er du nød til at lave registry key. Det kan gøres med følgende kode:
Fold kodeboks ind/udKode 


[4.)
Hvordan kan man låse en form så man ikke selv kan justere størelsen, og hvordan kan man lave den menu om der står hvad ens forms caption står til?]

Du kan låse formen ved enten i object inspectoren sætte dens autosize til true eller sætte borderstyle til single.



Mvh.
Rune Jensen

[Redigeret d. 06/01-04 16:40:22 af Rune Jensen]




Hej.
Jeg har lige et par enkle spørgsmål til din kode, i spørgsmål 1, har jeg denne kode, men det jeg ikke kan finde ud af er kun at læse det efter = tegnet i ini filen.

spørgsmål 2, kan man ikke lave dette uden knapper hvis ja hvordan?

Mvh.
Kasper Nielsen


Her er en kode der kan gøre det du vil i spørsmål 2 vis ikke jeg har taget meget fejl. Den er lidt lang fordi jeg har sat nogle små funktioner ind.

Men vis ikke du kan få den til at virke så har jeg en demo jeg kan sende dig.
Min email og MSN mesenger er: Dennis_h30@hotmail.com
Vis det skulle gå helt galt :D

Fold kodeboks ind/udKode 


Håber det kan hjælpe dig.

------------------------------------------------------
Intet er umuligt før man har prøvet, og vis ikke det virker første gang så plejer det at virke anden gang.

Darkfighter

[Redigeret d. 06/01-04 18:30:33 af Dark]




2.)
Hvordan kan jeg lave sådan at et program automatisk starter når windows starter, jeg vil gerne have den til at starte som et lille ikon nede på proceslinien, det ikon skal man så kunne højre klikke på og så skal der poppe en popUp menu op.?

3.)
Dette program hører lidt ind under spørgsmål 2, hvordan kan jeg lave en skjul knap så den lukker vinduet, og kun ligger som det omtalte "Lille ikon"?


For at få dit program ned i system bakken skal du have en tray komponent. En rigtig god er TCoolTrayIcon, som du kan finde her: http://subsimple.com/delphi.asp

Der er nogle gode eksempler som du kan studere.

Alternativet til en komponent er jo at kode det selv, men det bliver hurtigt langhåret, så det er nemmest med en komponent.

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



Den 06-01-04 16:39 skrev Rune Jensen følgende:
-----------------------------------------------------------------------------
[1.)
Hvordan kan jeg åbne et program med en tilfældig string, jeg har en kode til at lukke et andet program op med, men jeg kan ikke rigtigt finde ud at hvordan jeg skal, stien til programmet ligger i en ini fil som ser således ud?
Fold kodeboks ind/udKode 
]

For at finde ud af hvordan du sætter en ini fil ind i en string synes jeg du skal læse den første af de 2 artikler her på udvikleren om Ini Filer. HVis du ikke kan finde ud af det derfra siger du bare lige til.
Når du har loadet Ini filen ind i en string er det bar at skrive:
Fold kodeboks ind/udKode 


[2.)
Hvordan kan jeg lave sådan at et program automatisk starter når windows starter, jeg vil gerne have den til at starte som et lille ikon nede på proceslinien, det ikon skal man så kunne højre klikke på og så skal der poppe en popUp menu op.?]

For at få programmet til at starte hver gang com'en starter er du nød til at lave registry key. Det kan gøres med følgende kode:
Fold kodeboks ind/udKode 


[4.)
Hvordan kan man låse en form så man ikke selv kan justere størelsen, og hvordan kan man lave den menu om der står hvad ens forms caption står til?]

Du kan låse formen ved enten i object inspectoren sætte dens autosize til true eller sætte borderstyle til single.



Mvh.
Rune Jensen

[Redigeret d. 06/01-04 16:40:22 af Rune Jensen]
-----------------------------------------------------------------------------
Hej.
Jeg har lige et par enkle spørgsmål til din kode, i spørgsmål 1, har jeg denne kode, men det jeg ikke kan finde ud af er kun at læse det efter = tegnet i ini filen.

spørgsmål 2, kan man ikke lave dette uden knapper hvis ja hvordan?

Mvh.
Kasper Nielsen



Hej.
Jeg har lige et par enkle spørgsmål til din kode, i spørgsmål 1, har jeg denne kode, men det jeg ikke kan finde ud af er kun at læse det efter = tegnet i ini filen.


Du skal bruge denne kode:
Fold kodeboks ind/udKode 

spørgsmål 2, kan man ikke lave dette uden knapper hvis ja hvordan?


Det kan du godt... Der er mange måder.. Du kan bare sætte koden fra button 1 ind i f.eks. formens OnCreate hvis du vil have den til at skrive reg keyen ligeså snart programmet starter. Og noget af det samme m button 2. Bar spørg hvis der er mere..
Mvh.
Rune Jensen



Den 08-01-04 11:59 skrev Thomas Due følgende:
-----------------------------------------------------------------------------

2.)
Hvordan kan jeg lave sådan at et program automatisk starter når windows starter, jeg vil gerne have den til at starte som et lille ikon nede på proceslinien, det ikon skal man så kunne højre klikke på og så skal der poppe en popUp menu op.?

3.)
Dette program hører lidt ind under spørgsmål 2, hvordan kan jeg lave en skjul knap så den lukker vinduet, og kun ligger som det omtalte "Lille ikon"?


For at få dit program ned i system bakken skal du have en tray komponent. En rigtig god er TCoolTrayIcon, som du kan finde her: http://subsimple.com/delphi.asp

Der er nogle gode eksempler som du kan studere.

Alternativet til en komponent er jo at kode det selv, men det bliver hurtigt langhåret, så det er nemmest med en komponent.

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk
-----------------------------------------------------------------------------
Ok.
Men hvordan sætter man sådan et komponent op?

Mvh.
Kasper Nielsen



t