problem: div/overflow:auto, body/overflow:hidden, doctype

Tags:    html css

<< < 12 > >>
www.zacariazdisciples.net/g33ks-inn/index.htm

kort og godt, fixeret top og bund med en div i midten med scrollbar.
Det virker fint i IE hvis jeg undlader at specificere doctype, men med doctype, og jeg har prøve alle dem jeg kunne komme i tanke om, hvirker overflow bare ikke.

Mozilla Forefox synes at have problemer under alle omstændigheder.

Håber der er nogen derude med en mirakkel kur...

Tak

Jeg har desværrer ikke nogen UP at give af...

kort og godt, fixeret top og bund med en div i midten med scrollbar.
Det virker fint i IE hvis jeg undlader at specificere doctype, men med doctype, og jeg har prøve alle dem jeg kunne komme i tanke om, hvirker overflow bare ikke.

Mozilla Forefox synes at have problemer under alle omstændigheder.

Håber der er nogen derude med en mirakkel kur...

Tak

Jeg har desværrer ikke nogen UP at give af...

Måske du starte med at sørge fro at siden kan ses

kan slet ikke komme ind på den.

siden kan ses, men afhængig af hvilken browser du bruger kan det være nødvændigt at bruge følgende link istedet: http://www.zacariazdisciples.net/g33kz%2Dinn/
Beklager at jeg ikke tænkte på det.

Du bør have en doctype under alle omstændigheder, så du kan jo først lige sætte sådan en på, så kan vi tage den der fra.

problemet er hvis jeg sætter doctype på har jeg ingen mulighed for at vise hvorden det er intentionen at siden skal se ud, men jeg kan lave en med og uden.

Så kan du tage et screenshot af siden inden du sætter doctype på.

doctype tilføjet
ny fil i samme folder: layout.jpg

Prøv først at smide koden ud af de tabeller og smide den ind i nogle divs, så den bliver mere overskuelig.

det er prøvet, problemet er at for at få overflow til at fungere i div skal der tilsynesladende defineres en højde og den eneste højde der kan specificeres hvor ved at den omtalte div vil skallere ordenligt i forhold il resten at siden, er 100%, men denne højde kan naturligvis ikke bruger da divtagget så vel være for "højr".

Ja, du er nødt til at definere en højde, for ellers vil boksen automatisk få tilpasset højden efter indholdet, og så kommer der aldrig overflow.

Hvis du vil have din menu til ikke at scrolle med, når siden scroller, kan du give den en position:fixed.

ok, jeg har måske ikke defineret mit problem godt nok.
vi har "body" som ikke må fylde mere end selve browser vinduet.
Vi har en "top" som har en bredte på x pixels og en bund som opfylder samme kriterier.
derudover har vi en en "midte" som har bedte 100% og højden er det restende af browservinduet.
"midten" hvadenten det er et div tag eller noget andet, skal have defineret en højde, men da folk kører med forskellige opløsninger kan jeg ikke gøre det i pixels. Ej heller kan jeg gøre det i % (grunden er lidt svær at forklare, men enhver der er istand til at løse mit problem burde vide hvorfor).
Der for opdeler jeg siden ved hjælp af tables hvor jeg kan definere <table> til højde 100%, <tr> "top" til højde x pixel og <tr> "bund" til højde x pixels. derved kan jeg putte en div i den midterste del af <table> hvor jeg definerer højden til 100% som medfølger at denne div automatisk tilpasser sig resten af siden.
Jeg deaktiverer så standard scrollbaren enten ved hjælp af: css body { oveflow:hidden } eller <body scroll="no"> og sætter diven til css div { oveflow:auto; }

Hvis jeg bare kan få oveflow til at virke er et af mine problemer løst.
hvis jeg kan få det til at virke i forefox også er mit andet problem løst.

Jeg kan ikke selv finde på andre måder at strukturere siden på, men vis der er nogen der har idéer lytter jeg gerne. MEn at opdele det hele i div tags vil ikke hjælpe med mindre jeg også laver "top" og "bund" relative i højden, og det vil jeg helst undgå.

<< < 12 > >>
t