Universet

Tags:    snak

<< < 123 > >>
[Fjernet]

Indlæg senest redigeret d. 11.01.2011 07:26 af Bruger #11328
Som et tillæg til mit svar, så vil jeg sige at vi kan se en endelig mængde, som dog hele tiden bliver større, da lyset hele tiden bevæger sig længere og længere væk.

Bertel, vi kan da kun se så langt som lyset rækker. Jeg har haft denne diskussion med vores fysiklærer i 3g. Hun fortalte at universet teknisk set kunne være uendeligt stort, dog kan vi kun se en endelig mængde af dem, da det er svært at se udover lysets grænse. Lyset sætter en grænse for hvor langt vi kan se. Det der ligger udover denne grænse, er der, men vi kan ikke se det.

Naturligvis kan vi kun se det som ligger inden for den grænse som lysets hastighed tillader, men det er ikke noget argument for at universet er uendeligt.

Din fysiklærer har muligvis ret, universet kunne teknisk set godt være uendeligt, men det er det ikke.

Din fysiklærer har muligvis ret, universet kunne teknisk set godt være uendeligt, men det er det ikke.

Noget bevis på at universet ikke er uendeligt?
ALTING eksisterer! og Ingenting kan ikke eksistere alstå findes det ikke!

Universet udvider sig, noget der udvider sig kan ikke fylde det hele.

Jeg forstår ikke "ALTING eksisterer! og Ingenting kan ikke eksistere alstå findes det ikke!" Og slet ikke hvad det har med sagen at gøre.

Universet udvider sig, noget der udvider sig kan ikke fylde det hele.

Hvorfra ved du det? Der er jo ikke noget "Det hele" For det er uendeligt!

Jeg forstår ikke "ALTING eksisterer! og Ingenting kan ikke eksistere alstå findes det ikke!" Og slet ikke hvad det har med sagen at gøre.

Det var til en anden post du har lavet om hvad der var uden for "universets grænse"

Om universet er uendeligt eller ikke er ikke noget der kan bevises.

Men i min forståelse er der en endelig mængde materiale/energi i universet, denne endelige mængde kan ikke fylde uendeligt meget, men den bevæger sig udad så den kommer til at fylde mere og mere, i det mindste ind til et givet tidspunkt.

Der ér ikke noget uden for universets grænse, det eksisterer ikke.

Der findes materiale, f.eks. jorden og månen, det der befinder sig mellem materiale er tomrum og tomrum eksisterer kun mellem materiale. Uden for universets grænse er der ingen materiale, det er netop definitionen på grænsen. Da der ikke er noget materiale uden for grænsen er der heller ikke tomrum uden for grænsen, det eksisterer simpelthen ikke.

Altså er der ikke noget stop!! For det bagved "muren" findes ikke?!

Nej, der findes ikke noget bag ved de yderste planeter, end ikke tomrum.

Hvis du stod på den yderste planet og foretog et hop udad ville du have æren af at udvide universet.

OK... Det tror jeg nu ikke, men fint nok.. :)
og nu tror jeg vidst heller ikke der kan debbateres mere på det her :)

Jeg synes nu stadig der er et par løse ender, f.eks:

Herfra kan vi (hvis i tillader :)) sætte en ny regel på:
*Alting må have en start! (Alt andet er UMULIGT i forhold til ALLE vores principper.

Og herfra kan vi konkludere at NOGET har skabt universet.

For mig at se løse det ikke rigtigt noget at påstå at "alting må have en start" og at "noget" dermed må have skabt universet.
For det spørgsmål der så bliver tilbage er; hvem har så skabt dette "noget" der har skabt universet?
Eller er dette "noget" ikke en del af universet eller ...

<< < 123 > >>
t