Universet

Tags:    snak

<< < 123 > >>
[Fjernet]

Indlæg senest redigeret d. 11.01.2011 07:26 af Bruger #11328
Universet er ikke uendeligt, der findes en endelig mængde materie i universet.
Men tiden er uendelig.
Det betyder at alle kombinationer på et tidspunkt vil være afprøvet, og alting vil gentage sig i det uendelige.
Så der findes ikke (nødvendigvis) et kopi af dig et andet sted i universet, men der vil igen og igen opstå en nøjagtig den samme situation igen og igen.

Og til spørgsmålet om hvad der er uden for universet, hvis ikke det er uendeligt: Det eksisterer ikke. Det vi kalder "ingenting" er det er der mellem "noget" der er f.eks. tomrum mellem månen og jorden.
Uden for de yderste planeter i universet er der ikke noget, der kan derfor ikke være ingenting, det eksisterer ikke, men begynder at eksistere i takt med at universet udvidder sig.

Og nej, der er ikke nogen/noget der har skabt universet, det er der bare, resten er tilfældigheder.

Universet er ikke uendeligt, der findes en endelig mængde materie i universet.
Men tiden er uendelig.
Det betyder at alle kombinationer på et tidspunkt vil være afprøvet, og alting vil gentage sig i det uendelige.
Så der findes ikke (nødvendigvis) et kopi af dig et andet sted i universet, men der vil igen og igen opstå en nøjagtig den samme situation igen og igen.

Tiden er ikke uendelig! Tiden er en dimension ligesom længde, bredde og højde. Tiden eksisterer kun der hvor den kan defineres og udenfor universet kan man ikke definerer tiden.
Begrebet "Før Big Bang" giver heller ingen mening, da man ikke har defineret tiden, og ikke kan definerer tiden uden nogen former for masse. Den dag hvor universet ophører med at eksisterer (Big Crunsh, fortsat ekspansion osv) vil tiden også ophører med at eksisterer, simpelthen fordi man ikke kan definerer det.

Der er en del der taler for at tiden blot er endnu en dimension, men det synes at være svært at tro at tiden ikke skulle være uendelig. Jeg kan tildels forstå at der har været en start på tiden men har svært ved at se at den skulle stoppe.

Man regner almindeligvis med at det startede med big-bang og at universet udvidder sig derfra, men man regne også med at universet vil kollapse på et tidspunkt, vil tilden så stoppe?

Det tror jeg ikke, jeg tror at det vil starte forfra.

Universet er uendeligt, massen er endeligt. Vi kan kun se så langt som lyset løber, men universet udvider sig, da lyset for hvert sekund når længere ud. Eller, den udvider sig vel ikke. Vi får bare mere og mere at se af universet.
Tiden er en ekstra dimension, hvis man kigger på rum tid. Men det er vist kun her den optræder som en fjerde dimension. Men ikke at man kigger på den som en dimension andre steder? Jo den generelle relivitetsteori, da den vist også bruger rum tid.
Dog tror jeg at man finder svaret i superstrengsteorien, når den så bliver (en gang om lang, lang tid) bliver en realitet.
Bertel Brander << tiden har en start, men der skal også lige tages højde for at hvor man ser den fra.
Meget spændende tråd at starte, men emnet er godt nok meget, meget stort.
At der skulle findes flere af mig, tror jeg gerne, da jeg er en af de personer der tror på flere paralelle verdener, og at spøgelser bare er to verdener der rører hinanden (hvis man tager strengteorien i betragtning selvfølgelig).
"NOGET" har ikke skabt universet. Vores solsystem blev til ved en tilfældighed. Ren held. På et tidspunkt var der lige den rette mængde støv :P

Fold kodeboks ind/udKode 

Universet udvider sig ikke med lysets hastighed, eller om du vil, det vi kan se udvider sig ikke med lysets hastighed.

Og jeg mener ikke at universet er uendelig, det giver i mit hoved ikke mening at sige at universet er uendeligt stort.

Der er nogen der mener at universet er foldet ind i sig selv, og at vi derfor ikke kan finde grænsen for universet.

Men emnet er meget stort, som Martin skriver...

I kan ikke i samme sætning sige at noget er uendeligt og samtidig bliver større, noget der fylder alt kan ikke blive større og noget der bliver større kan ikke fylde alt. Medmindre da i mener at universet altid vil eksistere når i siger uendeligt i hvilket tilfælde er jeres ordvalg dårligt. Multivers teorien har vel ingen indflydelse på om der eksistere kopier af dig i dette univers som var hans påstand.

Men hvad skulle denne debat egentlig handle om.

I kan ikke i samme sætning sige at noget er uendeligt og samtidig bliver større, noget der fylder alt kan ikke blive større og noget der bliver større kan ikke fylde alt. Medmindre da i mener at universet altid vil eksistere når i siger uendeligt i hvilket tilfælde er jeres ordvalg dårligt. Multivers teorien har vel ingen indflydelse på om der eksistere kopier af dig i dette univers som var hans påstand.

Men hvad skulle denne debat egentlig handle om.

Da mange arbejder med multidimensionelle universer (dvs., universer med mange dimensioner, også udover de 3 vi kender til) er det logisk at sige noget uendeligt kan udvide sig. Det giver også fuld mening i matematikken når man taler om infinitesimal-regning hvor det faktisk er muligt at få uendelig+100 eksempelvis.

Vi mennesker er udviklet til at observerer 3 dimensioner (længde, dybde og højde) vi kan mærke påvirkningerne af en fjerde (tiden) men dimensioner derudover kan vi ikke forstå.

Et godt eksempel ville være relativitets teorien: Tager man en pind på lige præcis 1 meter og fyrer afsted med lysets hastighed, så vil pinden stadig være en meter lang, men for os vil den være kortere. For os ser universet uendeligt stort ud, og uendeligheds begrebet er der faktisk ikke ret mange der forstår, faktisk ingen, fordi det ikke har været nødvendigt. Vi har tildens til at sige noget enormt stort er uendeligt, fordi vi ikke kan fatte hvor stort det egentligt er.

Man kan også vende den om:
Vi tager en linial hvor der i den ene ende står 0 og i den anden står 100cm. Den linial strækker vi så, vil det ene tal ændre sig, så det står 120cm? Nej, vi vil stadig kunne læse 100cm på den.
Universet bliver strækt. Hvis der står 0 i den ene ende og uendelig i den anden ende, så vil man stadigvæk kunne udvide det uden at ændre på den sidste værdi. Da vi er en del af universet kan vi ikke måle størrelsen 100% korrekt da alt i det bliver udvidet i takt med universet, derfor siger man universet er uendeligt stort.

Lang uforståelig forklaring, tror bare ikke det kan gøres lettere...

At der skulle findes flere af mig, tror jeg gerne, da jeg er en af de personer der tror på flere paralelle verdener, og at spøgelser bare er to verdener der rører hinanden (hvis man tager strengteorien i betragtning selvfølgelig).
"NOGET" har ikke skabt universet. Vores solsystem blev til ved en tilfældighed. Ren held. På et tidspunkt var der lige den rette mængde støv :P

Jeg taler ikke KUN om hvores solsystem men hele universet!
Jeg mener ikke noget om spøgelser. Men hvis vi tror på at vi ikke kan være det eneste sammentræf hvor der er kommet liv, er der uendeligt mange af dig! For lige meget hvor sindsyg minimal chancen er. så er den der! og da universet er uendeligt, er der altså også uendeligt mange solsystemer... og uendeligt manger levende væsner, og uendeligt mange der ligner DIG!
For om chancen så er 0,(en trilliard nuller)1 Så er den der! og den skal bare være der for at blive lavet!

Bertel, vi kan da kun se så langt som lyset rækker. Jeg har haft denne diskussion med vores fysiklærer i 3g. Hun fortalte at universet teknisk set kunne være uendeligt stort, dog kan vi kun se en endelig mængde af dem, da det er svært at se udover lysets grænse. Lyset sætter en grænse for hvor langt vi kan se. Det der ligger udover denne grænse, er der, men vi kan ikke se det.
Nick Frederiksen, det du snakker om er den generelle relivitetsteori og streng teorien. Husk at man I superstrengsteorien har imellem 10 og 26 dimensioner.
"Der er nogen der mener at universet er foldet ind i sig selv, og at vi derfor ikke kan finde grænsen for universet." Ja, det er rigtigt, og jeg mener de referer til rumtid, altså der hvor tiden bliver en 4 dimension. Mange har lavet simulation hvor netop dette sker.

<< < 123 > >>
t