er ved at lave et lille spil og vil gerne have bagrunds musik valgte at bruge fmod da der ikke er noget standard lib i c/c++ der kan håndtere lyd. men kan simpelthen ikke få det til at virke har downloadet adskilige eksempler med et lille program der afspiller en lydfil og deres program virker fint kildekoden er også med men når jeg prøver at tage kildekoden og compile får jeg errors har simpelthen prøvet alt og er virkelig på nippet til at give op.. fatter det simpelthen ikke!
her er et eksempel på noget kode jeg har prøvet at compile i både:
code :: blocks, dev c++ og microsoft visual c++ 2005 express edition
#include <stdlib.h>
#include <fmod.h>
#include <fmod_errors.h>
#include <iostream>
#ifdef WIN32
#include <windows.h>
// automatically link to fmod library
#pragma comment(lib,"fmod.lib")
#else
#include <wincompat.h>
#endif
/// this is a pointer to the mp3 stream we will be reading from the disk.
FSOUND_STREAM* g_mp3_stream = NULL;
int main(int argc,char **argv)
{
// initialise fmod, 44000 Hz, 64 channels
if( FSOUND_Init(44000,64,0) == FALSE )
{
std::cerr << "[ERROR] Could not initialise fmod\\n";
return 0;
}
// attempt to open the mp3 file as a stream
g_mp3_stream = FSOUND_Stream_Open( "Hawaii5O.mp3" , FSOUND_2D , 0 , 0 );
// make sure mp3 opened OK
if(!g_mp3_stream) {
std::cerr << "[ERROR] could not open file\\n";
return 0;
}
FSOUND_Stream_Play(0,g_mp3_stream);
std::cout << "press any key to quit" << std::endl;
// sit and wait for key press
fgetc(stdin);
// Stop and close the mp3 file
FSOUND_Stream_Stop( g_mp3_stream );
FSOUND_Stream_Close( g_mp3_stream );
// kill off fmod
FSOUND_Close();
// done
return 0;
}
og lortet vil ikke include fmod.h selvom jeg har prøvet at linke med komplet sti til api'et og ja har huske at lave 2 backslash \\\\api\\\\lib\\\\fmodexp_vc.lib
aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre min midlertidige løsning er at mit spil åbner et af de simple afspiller programmer jeg downloadede og det kører lyden med min egen lydfil som jeg har kaldt det den lydfil som original programmet brugte, men holder jo ingen steder..
så hvis der er nogen der kan hjælpe mig vil jeg være meget taknemmelig fatter minus af api's og alt det crap har brugt en lille uge på det lyd nu det eneste api jeg ikke har haft bøvl med er windows.h