Fmod hjælp!

Tags:    c++

er ved at lave et lille spil og vil gerne have bagrunds musik valgte at bruge fmod da der ikke er noget standard lib i c/c++ der kan håndtere lyd. men kan simpelthen ikke få det til at virke har downloadet adskilige eksempler med et lille program der afspiller en lydfil og deres program virker fint kildekoden er også med men når jeg prøver at tage kildekoden og compile får jeg errors har simpelthen prøvet alt og er virkelig på nippet til at give op.. fatter det simpelthen ikke!

her er et eksempel på noget kode jeg har prøvet at compile i både:
code :: blocks, dev c++ og microsoft visual c++ 2005 express edition
Fold kodeboks ind/udKode 

og lortet vil ikke include fmod.h selvom jeg har prøvet at linke med komplet sti til api'et og ja har huske at lave 2 backslash \\\\api\\\\lib\\\\fmodexp_vc.lib

aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre min midlertidige løsning er at mit spil åbner et af de simple afspiller programmer jeg downloadede og det kører lyden med min egen lydfil som jeg har kaldt det den lydfil som original programmet brugte, men holder jo ingen steder..

så hvis der er nogen der kan hjælpe mig vil jeg være meget taknemmelig fatter minus af api's og alt det crap har brugt en lille uge på det lyd nu det eneste api jeg ikke har haft bøvl med er windows.h

10 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du er godt klar over, at licensen til FMOD ikke er gratis til kommercielt brug, ikke?
Det var bare, så du er klar over det.
Jeg selv benytter OpenAL af den simple årsag.
Hvis du allerede benytter OpenGL til din grafik (eller har benyttet det før), er OpenAL meget let at gå til.

Og mht. til musik formatet, så er Ogg Vorbis ganske gratis, og SDK'et (til bl.a. indlæsning af Ogg Vorbis musik filer) kan benyttes over flere platforme.

Indlæg senest redigeret d. 18.09.2007 22:54 af Bruger #3470
Hvad mener du med den ikke spiller filen færdig? Det gør den hos mig. Jeg bruger den til et vækkeur, jeg har programmeret (har fået nakket min mobil, så måtte finde en midlertidig løsning!), og det virker fint (om end det er en lidt sadistisk måde at vække sig selv på; min computer står i den anden ende af mit værelse).

Angående midi filer aner jeg ikke, hvad du skal gøre. Selv ville jeg bruge PlaySound, men vi er jo heller ikke en og samme person.

SKAL det være mp3 filer? For funktionen PlaySound kan afspille WAV filer: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms712879.aspx
Du skal så linke med winmm.lib.

hmm. aner ikke om jeg har winmm.lib. :P men ved du om PlaySound kan tage midi? har nemlig også bagrunds musikken i .mid format :)
og hvor skal winmm.lib. ligge hvis jeg har det?

kunne også prøve openAL hvis jeg da forfanden kan få det include der skal til, til at virke :P må jeg lige kigge se på når jeg er ved min egen comp igen

Det skulle undre mig en del, om du ikke havde winmm.lib. Du linker bare til det på samme måde, som du linker til andre .lib filer. I Dev-C++ går jeg ind i Project > Project Options (Alt+P) > Parameters, og indtaster -lwinmm i feltet "Linker" (på en linie for sig).

Edit: Så vidt jeg ved, kan PlaySound kun afspille WAV filer.

Indlæg senest redigeret d. 19.09.2007 20:32 af Bruger #8985
lol ja PlaySound kunne komme til at spille musik MEN den spiller jo ikke filen færdi :P

og hvad hvis man gerne vil kunne spille midi filer :P

hmm hehe vækkeur lyder da meget genialt :D
men nej den afspiller ikke hele filen men har lige kigget på den den fylder 32MB haha og den er optaget fra en midi fil der fylder 17,2 KB måske ikke helt optimalt :P prøver lige med en anden lydfil der fylder lidt mindre der er måske en begrænsning for hvor meget den kan loade? :)

Nej, mine sange fylder mindst 50MB. wav filer fylder altid af H til.

Edit: Jeg har lige kigget på min sang. Den fylder "kun" 32.4MB, men det hele bliver afspillet. Hvis du sender mig dit projekt, så kan jeg muligvis putte funktionen ind i. Du kan få min e-mail/MSN over PB.

Indlæg senest redigeret d. 21.09.2007 09:54 af Bruger #8985
hmm okey wiered har lige testet med en sang på sølle 5mb den stopper også midt i det hele

koden jeg bruger til at afspille ser således ud
Fold kodeboks ind/udKode 

hmm nogen idéer til hvad der kan være galt

har lige sendt min msn til dig hvis det er :)

Indlæg senest redigeret d. 21.09.2007 10:35 af Bruger #11689
t