Langsom opstart?

Tags:    diverse

Hej alle

Min farfar har problemer med at hans bærbare computer starter meget langsomt op. En Dell med Windows XP. Det tager cirka 5 minutter bare at starte den op.(Han har taget tid:))

Den er tjekket for spyware, og alt er fjernet. Han siger at forandringen er sket over tid, og at det ikke er sket efter han lige har installeret noget. Han har prøvet både diskfragmentering og diskopryddelse uden nogen effekt.

Jeg ved ikke om i kender noget lignende, for jeg har virkelig ingen anelse om hvad problemet er.

På forhånd tak for hjælpen.

7 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis harddisken er ved at være fuld, eller hvis der er mange programmer der kører i baggrunden kan opstarten være langsom.

Altså det er næsten umuligt at komme med en diagnoser ud fra hvad du siger - desværre.
Det kunne som Jonas siger være at der ikke er så meget plads tilbage eller programmer der tager alt kræfter. Er det BIOS der har svært med at starte kan det også være hardware problemer, såsom beskadiget sektorer på harddisken.

Men det er svært at sige. En let måde at udelukke om det dog er en hardware fejl er formatterer computeren, og installerer XP igen. Er den stadig langsom, jamen så er det en hardware fejl. At formattere sin computer er også en god ting at gøre. Siden at det er din farfars computer, så vil jeg gætte på at den er gammel og ikke formatteret siden den blev købt. Så under alle omstændigheder vil en formattering give computeren frisk ny energi.

Et forslag var at lave en tråd og så smide en hijackthis log, for at se om der skulle være noget snavs. Ved at det er meget brugt på Eksperten.

To ting at gøre er

1. Slet skriftyper og ubrugte filer
2. Reformatter hele computeren

Jeg har overvejet at få ham til at formattere, men det tager altså sin tid, så det skal gerne sidste mulighed.:)
Han har kun brugt 5gb harddisk, og computeren er afaik en han fik til jul. Det er mest det, der undrer mig.:)
Ellers kan han vel ringe til kundeservice?

En formatering behøver ikke at tage meget end en time at gennemfører en formattering. Kræver selvfølglig at driverne ligger klar. Ellers lav lige en klon af computeren først (anbefaler Acronis True Image), så du kan gendanne pc'en. Det vigtigste er jo bare at se om det er en hardware fejl eller andet.
Når du siger at den nemlig ikke er så gammel, lyder det nemlig som en hardware fejl.

Det var en software fejl af en eller anden art. Det virkede i hvert fald da han gik tilbage til en gammel version af Windows(spørg ikke hvordan).

t