Lille men nok avanceret program

Tags:    c++

hej.

Jeg er ikke den store programør, men har alligevel arbejdet en smule med php og diverse andre web-sprog.
Men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an, men jeg vil forsøge at udvikle følgende:

Et lille program der blot ved at åbnes ligger sig i en given mappe, og derefter køres ved systemets opstart. Programmet skal blot synkronisere alle .doc, .odt, .xls osv filer fra Dokument mappen til en anden given placering. Hertil kan det så være at programmet selv skal detektere brugernavnet, så man ikke skal definere det. Alle placeringer mm. skal være foruddefinerede i programmet, så der behøves ingen programbokse, eller "trasy"-ikoner, el-lign. Det skal altså bare være et program der kører når man starter, og så automatisk lukker igen når det har udført synkroniseringen. Altså man overhovedet ikke vil bemærke programmet efter det er installeret. (Bedre kan det simpelhen ikke blive, så man slipper af med alle de forbandede vinduer,hehe :P)

Evt. hvordan griber jeg dette and? Jeg er begyndt at kigge lidt i C++, men syntes det virker lidt uoverskueligt. Hvis det er nogen der vil være så rare at skrive selve programmet, er i mere end velkommen til det!

5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis ud kører windows og ikke er vildt opsat på selv at programmere det så findes funktionen allerede indbygget så vidt jeg husker...

Der findes en System() funktion i C++ - mener den ligger i cstdlib headeren. Der kan du eksekvere dos kommandoer igennem. Det burde gøre det rimelig nemt at arbejde med, hvis du kender dine dos kommandoer godt nok. Copy, dir osv... Men jeg forstår bare ikke hvorfor du vil lave det til en exe, hvis der findes noget lignende i forvejen. Altså medmindre det er for at lære at skrive noget program der kan gøre dette. Men kan ikke lige se hvorfor du vil ønske at synkronisere hver gang du tænder din computer. Kommer der folk og ændre i dine dokumenter hver dag? :)

Steffen, må du gerne uddybe...
Men det er næsten et krav at det skal være .exe program i sidste ende, det er det nemmeste at arbejde med.

Når du siger synkronisering.. hvad mener du så ?

Hvilke regler skal gælde ?

1: Skal filer der ikke eksistere begge steder oprettes begge steder?
2: Hvis den møder den samme fil begge steder, skal den nyeste så tages og overskrive den ældre ?
3: Versionering - skal den bibeholde en kopi hvis den overskriver?

Ellers er det vel mere eller mindre bare en batch på mappen og lidt xcopy :)

Til sidst, syntes jeg du skal lave det som en windows service og ikke en exe.. så kan det lige så stille køre i baggrunden når du har genstartet, og evt skrive til en log.

/JJ

Når du siger synkronisering.. hvad mener du så ?

Hvilke regler skal gælde ?

1: Skal filer der ikke eksistere begge steder oprettes begge steder?
2: Hvis den møder den samme fil begge steder, skal den nyeste så tages og overskrive den ældre ?
3: Versionering - skal den bibeholde en kopi hvis den overskriver?

Ellers er det vel mere eller mindre bare en batch på mappen og lidt xcopy :)

Til sidst, syntes jeg du skal lave det som en windows service og ikke en exe.. så kan det lige så stille køre i baggrunden når du har genstartet, og evt skrive til en log.

/JJ

Jeg har før rodet lidt med xcopy og diverse andre bat commandoer, men hvad menes med Windows Services? Desuden hvordan får man den til at kører hver gang windows startes? uden at den ligger i mappen "start" altså. Jeg er ikke interesseret i at den skal ligge der og fylde. En anden ting er, om man kan tildele mapper delingsegenskaber vha. bat filer?:o Nu skal jeg også huske at nævne at det ike er en hel mappe der skal deles, men at der skal søges på udvalgte fil typer, som der så skal synkroniseres.
Mht. det du siger med valg synkronisering, så er det vel egentlig bare en slags backup, altså envejs. Så al filerne ligger som backup i den valgte mappe.

Indlæg senest redigeret d. 14.09.2007 21:14 af Bruger #10670
t