C++ gafik

Tags:    programmering

Jeg har nu valgt sproget Direct3d til at lave grafiske API's
Men ved nogen af jer om man kan lave grafik KUN ved hjælp af C++ sproget?
Og andre der ved hvad store spil som fx: WOW og Battlefield har brugt som grafik?

Direct3D ER et grafik API, som du bruger til at lave spil, 3D programmer, osv., med.

Ja, man kan sagtens lave grafik/spil udelukkende med C++. Det er der rigtig mange der gør, men de seneste par år har tendensen indenfor spil været at man har opdelt det lidt. Selv grafikkernen er i C++ og ligeså vil fysikkernen typisk være, men selve spillogikken og andre dele laves i et scriptsprog som f.eks. Python eller LUA.

Men som nybegynder er det overhovedet ikke noget du skal bekymre dig om - hvis du vil lave grafik programmering er C++ et rigtig godt bud.

Store spil som WOW og Battlefield bruger typisk den opdeling jeg snakkede om ovenfor - dvs. de bruger typisk C++ til grafikkernen, og et scriptsprog til andre dele. MMORPGet Star Wars Galaxies bruger f.eks. C++ til grafik og Java til logikken (hvis ikke jeg husker forkert).

Indlæg senest redigeret d. 10.09.2007 20:11 af Bruger #4522
Er C++ også Win32 API?
HVAD er C++?
Er Direct3D c++? eller et sprog i sig selv?

Hej Jakob,

uhm.. det lader til at du bør starte med at lære C++ før noget andet.

C++ er et programmeringssprog som man kan bruge til at lave alverdens slags programmer - med undtagelse af webapplikationer/sites kan C++ bruges, og bliver brugt, til at lave alle type programmer, også grafik/spil osv.

Win32 er det man kalder et bibliotek, på engelsk kaldes det et API som er en forkortelse for "Application Programming Interface" som betyder noget i retning af "grænseflade til applikations programmering". Et API er et bibliotek, dvs. en samling kode nogle programmører har lavet på forhånd, som andre programmører så kan bruge til at lave de programmer som de nu skal lave.

Win32 biblioteket, eller APIet, er det bibliotek man bruger hvis man ønsker at lave grafiske brugergrænseflader (GUIs) til Windows - det er et bibliotek som Microsoft har udviklet og stiller til rådighed. Win32 er dog så "old school" så ingen rigtig bruger det længere. Man kan bruge Win32 med programmeringssprogene C eller C++. Såfremt man ønsker at lave GUIs, dvs. programmer med vinduer, knapper osv., så er der meget, meget, meget bedre alternativer end Win32.

Direct3D er et andet API som Microsoft har udviklet. Det bruges til at tilgå dit grafikkort så du kan lave grafiske krævende programmer som f.eks. computerspil. Direct3D bruges sammen med programmeringssproget C++.

Såfremt du ønsker at lære Direct3D burde du starte med at lære C++. Køb dig en god bog om C++, f.eks. denne: You Can Do It!: A Beginners Introduction to Computer Programming. Denne bog er skrevet af noget af en autoritet på C++ sproget og er en god bog for nybegyndere. Bogen er dog på engelsk.

Held og lykke.

Hehe jeg kan godt C++... sådan nogenlunde ihvertfald :)
Har bare aldrig forstët alle de forkortelser i bruger.,.. :)

Hvorfor spørger du så om HVAD C++ er? Og om Direct3D er det samme som C++?

Når jeg siger C++ tænker jeg: Console, Win32.
Hvad "burde" jeg tænke?!

t