Grafik programer

Tags:    grafik webdesign

<< < 12 > >>
Hej med jer der ude. jeg kunne tænke mig at vide hvad et godt grafik progam hedder?

Mvh. kaspe

17 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_raster_graphics_editors

Så kan du bare begynde at læse og sammenligne...

Når du siger grafik programmer, så tænker jeg jo på billedbehandlingsprogrammer. Hvis det er det du søger, så er der to programmer, som næsten står for hele markedet.

Den ene, og største, er Adobe Photoshop. Virkelig genialt program, som kan alt det du har brug for. Meget logisk sat op, og meget gennemført stykke arbejde fra Adobes side. Programmet bruges specielt, af professionelle, og adobe har derfor sat alt ind for at gøre det perfekt. Men til gengæld koster det. Den nyeste version koster omkring 7.000 kroner. Og selv om du vælger en ældre version, skal du nok ikke regne med at finde det for under 1.000 kroner!

Det andet program, er Gimp. Gimp er Open-Source (eller værtfald en del af open-source bevægelsen), og er derfor gratis. Programmet er olginalt lavet til Linux men køre også til Windows. Programmet kan omtrent det samme som Photoshop, og ofte er det nok mere økonomi og holdning til open-source der gør at folk vælger det ene eller andet.
En sidste ting skal man dog have med. Der er langt flere som bruger photoshop, selvom gimp er populær. Derfor er der ikke skrevet så mange artikler og tutorials om dette program. Tager man for eksempel siden her så er der vist kun 1 eller 2 artikler om gimp mens over 10 om photoshop!

Men du refererer til Gmax, som efter hvad jeg mener, er et 3d program. Er det 3d-programmer du tænker på. Så er 3ds Max det mest populære. Men igen, det er pisse dyrt. Og så kræver det i øvrigt at du kan finde ud af det.

Shaft:
Gimp er ikke omtrent lige så godt som Photoshop - det er efter min mening at gøre Gimp til noget det ikke er. Gimp er et kluntet forsøg på at efterligne Photoshop. Dog har de i de seneste versioner fattet at det ikke vil lykkes dem og er begyndt at lave et endnu mere forvirrende interface - mener ikke at det er at anbefale, kun til leg eller i mangel af andet.

Gmax:
Gmax er en micro version af 3DS Max, beregnet til spiludvikling.

Jeg kender ikke til Gmax men jeg regner med at Photoshop er rigtig godt men det er bare ret dyrt

Det beste efter min smag:
Adobe photoshop.
eller
3ds max.

Ellers findes der også
Paint shop pro som er lettere for nybegyndere.

Jeg bruger Paint.NET, meget fint program og så er det gratis :)
Der er nogle der kalder det for et gratis Photoshop, men der mangler stadig en smule for at blive så god :P
The Gimp er også meget fint, men det er lidt forvirrende :S Det gode ved det er at det kører på Linux ^^

som sagt, til 3D er Blender et rigtigt godt program :D
3DS Max er efter min mening det bedste men det er for dyrt til at man kan tro på det! Gmax er en gratis version af 3DS Max, dog med færre funktioner, bl.a. at man ikke kan rendere, men må nøjes med middelmådig grafik :/

Photoshop har intet og gøre med et 3D program :)
Ihvertfald egner Photoshop sig ikke til 3D modeling, men mere til billedbehandling og websites.

helst lige som Gmax. og så noget håber i kan hjælpe mig:D

tak ellesammen ja jeg mangler 3D program men når jeg skal ind på Gmax så står der jeg skal til -H

Blender og Wings3D, for bare at nævne to :)

Blender har en rigmelig hæftig indlæringskurve, men kan tilgengæld meget.

<< < 12 > >>
t