Tags:
databaser
Hej
Jeg er helt fortabt efter en uge i faget Database. Vi har en lærer som virker til at være god og godt inde i stoffet men jeg synes bare han arbejder sig alt for hurtigt frem og jeg føler mig i hvertfald tabt.
Nå men vi har fået et par opgaver for til i morgen og nu har ejg siddet og arbejdet i weekenden med dem, men det er som om jeg famler i blinde.
Prøv lige at give mig respons på om det er rigtigt, det jeg gør eller ej.
opgave 1:
Formål at registrere lønnen og ansvarsfordelingen
LAByg - lønberegning og ansvarsfordeling
En ansat har et nummer og et navn
En ansat vejleder flere ansatte
En ansat leder et byggeprojekt
En ansat arbejder et antal timer på et byggeprojekt
En ansat er tilknyttet et løntrin
Et løntrin har et nummer og en timeløn
Et byggeprojekt har et nummer og et navn.
Tegn nu et EER diagram for nævnte beskrivelse.
Jeg har sat Ansat som Entitet med atributterne Nummer og Navn --> Nummer er primærnøgle
Jeg har sat Byggeprojekt som Entitet med atributterne Nummer, Navn --> Nummer som primærnøgle
Jeg har sat Løn som Entitet med atributterne Timeantal, løntrin --> Løntrin som primærnøgle
Ansat og byggeprojekt er forbundet med en relation der hedder Leder/Ledes (og her har jeg sat en atribut på som her Ansatte, er meget i tvivl)
Ansat og Løn er forbundet med en relation der hedder Tjener/Tjenes.
Er det her helt hen i skoven?
jeg har slet ikke den der fornemmelse af om det er rigtigt eller ej. Vil blive rigtig glad for et svar i aften, da jeg skal aflevere i morgen
1 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
0
det er ikke rigtigt, men hvis det nogen trøst har opgaven også flere usandsynlige krav.
En ansat leder et byggeprojekt<--det krav ville betyde man skulle have lige så mange byggeprojekter som ansatte.
En ansat vejleder flere ansatte<--det der ville betyde at alle ansatte vejlede en eller andent. Så der enten tale om en cirkulær vejledelse,fordi man ikke kan lave en ansat der ikke vejleder nogen, eller den mere indlysende at man kan få hjælp af en sine medarbejdere hvad du aldrig ville gemme i en database.
men ellers ville jeg lave:
Ansat:ansatnr,navn,løntrin,timeantal.
Vejleder:ledernr(også et ansatnr),ansatnr
Løn:lønnummer,timeløn
Projekt:projektnummer,ansatnr(ledernr),navn.