Uddanelse? (c++)

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hey mennesker!

Jeg skal snart til at vælge uddannelse, da jeg går i 9. klasse!

Jeg har blot et spørgsmål:
Hvis man skal lære at programmere, hvilken uddannelse skal man så tage på? Jeg vil gerne på HTX, men kan man lære c++ dér? Og hvad gør man efter HTX?

Håber på seriøse svar! :)

Hilsen Møller!

20 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg synes ikke du skal vælge uddannelse efter programmeringssprog, inden du er færdig uddannet kan du alligevel 5 - 10 sprog, og kan lære et nyt meget hurtigt.

Jeg har f.eks. aldrig lært andre programmeringssprog end Pascal og assembler...

Under din uddannelse? Damn :)

For at præcisere: Jeg har ikke modtaget undervisning i andet end (Turbo) Pascal og assembler.

HTX eller alment gymnasium er nok det rigtige hvis du vil arbejde med programmering senere. Jeg vil dog, som de andre også har nævnt, sige at det er begrænset hvor meget betydning det valg du tager nu får. Hvis du vil noget seriøst med programmering er du nødt til at tage en videregående uddannelse som enten datamatiker, datalog eller noget lignende. Dog vil jeg som det ser ud på nuværende tidspunkt ikke anbefale datamatiker, da arbejdsløsheden faktisk er ret høj, men igen der er lang tid til du skal træffe det valg :)

Dog vil jeg lige kommentere "The Freaks" svar at dataloger primært designer og ikke programmerer ikke er helt korrekt. Jeg går lige nu i klasse med et par datalog-dropouts der droppede studiet netop fordi de ville ende med at sidde og skrive kode resten af deres liv. Ser man på arbejdsmarkedet søger de store virksomheder jo primært efter folk med en lang videregående uddannelse, selvom mange mener at det er arbejde som datamatikere er lige så egnede til.

Indlæg senest redigeret d. 01.09.2007 00:40 af Bruger #6528
Jeg gik selv på ea vest i esbjerg som datamatiker men droppede det i foråret. Selvfølgelig får de fleste arbejde i disse tider, men man kan måske også diskutere kvaliteten af de jobs datamatikere bliver tilbudt. Hvis du kigger lidt i aviserne og eventuel fagbladende så er det faktisk et problem blandt datamatikere...

I øvrigt mener jeg at rigtige programmører er ingeniører.

HTX eller alment gymnasium er nok det rigtige hvis du vil arbejde med programmering senere. Jeg vil dog, som de andre også har nævnt, sige at det er begrænset hvor meget betydning det valg du tager nu får. Hvis du vil noget seriøst med programmering er du nødt til at tage en videregående uddannelse som enten datamatiker, datalog eller noget lignende. Dog vil jeg som det ser ud på nuværende tidspunkt ikke anbefale datamatiker, da arbejdsløsheden faktisk er ret høj, men igen der er lang tid til du skal træffe det valg :)

Dog vil jeg lige kommentere "The Freaks" svar at dataloger primært designer og ikke programmerer ikke er helt korrekt. Jeg går lige nu i klasse med et par datalog-dropouts der droppede studiet netop fordi de ville ende med at sidde og skrive kode resten af deres liv. Ser man på arbejdsmarkedet søger de store virksomheder jo primært efter folk med en lang videregående uddannelse, selvom mange mener at det er arbejde som datamatikere er lige så egnede til.

Høj arbejdsløshed? Det er da vidst en skrøne. I Esbjerg og Vejle har folk arbejde 3 mdr før de er udlært. De sagde dem jeg snakkede med at det ikke var noget problem.

Det er ikke noget problem at få arbejde som datamatiker. Det var det engang, men det er fortid.

Hvis du vil programmere vil jeg anbefale datamatiker eller software ingeniør.
På Cego ApS (som står bag http://www.komogvind.dk), hvor jeg arbejder, er stort set alle spil udviklerne datamatikere.

Det er ikke svært at lære at programmere. Det er derimod svært at udtænke et design for en større software arkitektur, som både er stabil og kan udviddes. Det lærer man kun efterhånden som erfaringen kommer, men uddannelserne hjælper én på vej...uanset hvilket sprog der undervises i på den enkelte skole.

Well, nu er jeg sikker på det bliver HTX! Tak for de mange dejlige svar.

Ps. Jeg skal i praktik i nordjylland, nogle der kender et par steder?

Hvis det er en uges erhvervs praktik synes jeg at du skal overveje om du virkeliget vil i praktik som programmør.

Det er min erfaring at man får meget lidt ud af et sådant praktikophold. Det tager simpelthen for lang tid at sætte sig ind i hvad der skal laves i forhold til perioden.

Der hvor jeg arbejder har vi et par gange haft praktikanter, men selv om vi har forberedt et forløb med alsidige opgaver er det mit indtryk at udbyttet for praktikanterne har været begrænset.

Lad være med at gå efter et gymnasie der tilbyder programmering, gå efter et gymnasie og så koncentrer dig om at lære og forstå matematik, det får du meget mere ud af. Du får alligevel ikke en ordentlig programmør uddannelse før du kommer på universitetet og tager en datamatiker eller lignende software ingeniør uddannelse.

<< < 12 > >>
t