den bedste datastruktur til en matrix

Tags:    c++

Hej udviklere,
jeg sidder og laver et program hvor jeg skal bruge datamatricer, dels til at lave udregninger, dels som en slags kort over et område. Men hvad er en god måde at implementere en datamatrix?
Jeg har prøvet 2d-arrays (matrix[][]), men jeg ved ikke præcist hvordan jeg får dem initialiseret etc. Derfor har jeg valgt at prøve en 2d-vector
Fold kodeboks ind/udKode 
men der nogle ting jeg ikke lige kan gennemskue:
1) hvordan kan jeg initialisere den til at være en bestemt størrelse, fyldt med nuller? - en vector kan jo initialiseres med
Fold kodeboks ind/udKode 
, men kan jeg få det til at fungere med den inderste vector? I det konkrete program er intMatrix variablen en del af en klasse, og den skal derfor kunne initialiseres af constructoren.
2) hvordan bladrer jeg gennem den inderste vector? Jeg tror måske jeg kan bladre igennem matricen med
Fold kodeboks ind/udKode 
men hvordan kan jeg gøre det på den anden led (f.eks. vandret først i stedet for lodret)?
3) understøtter en 2d vector dobbeltindeksering (eksempel[][]) eller kan jeg gøre noget andet (eksempelvis, gud bedre det, gøre min matrix til en klasse og overloade indeks-operatoren (det vil jeg helst ikke ud i))?

Indlæg senest redigeret d. 25.08.2007 13:55 af Bruger #8249
2 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Noget i stil med:

Fold kodeboks ind/udKode 

Her vil MyVector blive sat til at have størrelsen 10*20, alle elementer får værdien 11.

Noget i stil med:

Fold kodeboks ind/udKode 

Her vil MyVector blive sat til at have størrelsen 10*20, alle elementer får værdien 11.

Tak,
det løser problemet. Da strukturen tilbyder dobbeltindeksering besvarer det også mit spørgsmål 2 og 3.
Super!

Michael

t