lave en kalender/grid

Tags:    delphi

<< < 12 > >>
Det her problem kan jeg ikke løse selv så håber der er nogen der kan hjælpe mig

jeg har en database over projekter jeg har igang og vil gerne lave et grid som en oversigt over alle opgaver i den periode hvor projektet løber

hvis feks jeg har et en opgave mellem den 26 og den 28 så er de felter blå

nogen der kan hjælpe eller kender et sted hvor der findes lidt kode

ps. Alle de omtalte datoer ligger i min database i felter som hedder startdato og stopdato

15 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey Shawn,
du kan starte med at hente samtlige projekter ud af din database og gemme på en eller anden måde i dit program, ex: i en TList så du har dem gemt lokalt indtil det er nødvendigt at refreshe.

Hvis det var mig ville jeg oprette en klasse til det, ex:
Fold kodeboks ind/udKode 

Et eller andet centralt sted i dit program skal du have en TList. Ex:en "MainForm" hvis du har sådan en :)
ex:
Fold kodeboks ind/udKode 

når dit programmer starter op skal denne så "create"'s
Fold kodeboks ind/udKode 

Når du så henter værdierne ud af din database, opretter du en TaProject for hver gang.
ex:

bemærk! dbStuff og numResults eksisterer ikke normalt.
men ved ikke hvordan du henter fra din db!
det skal du selvfølgelig så ændrer så det passer ind i dine komponenter/klasser. :)
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvad bruger du til dit grid?
et hjemmestrikket? en kalender?

men i bund og grund:
Sørg for du kan bruge "OwnerDraw"
Dernæst må du i "OnOwnerDraw" eller "OnDraw" (kommer an på komponentet...)
finde ud af om det projekt der ligger der skal have en anden farve og om der overhovedet er nogen.

Desværre har jeg pt. ikke lige fået taget mig sammen og smidt Delphi på min bærbar, så kan først kigger på noget lidt mere seriøs kode engang i eftermiddag,
men kunne være rart med lidt info om hvad du bruger indtil videre. også mht. hvad du bruger til at hente dataene ud fra db'en =)

skal lige sige at jeg er nybegynder så er ikke helt med på alt du nævner.
Min data base er bygget op af et Clientdataset og datasource som gemmer data i XML.

Jeg har endnu ikke fået lavet et grid da jeg ikke helt ved hvordan jeg griber det an.. men havde

forventet at benytte et drawgrid eller stringgrid

Med hensyn til Tlist mener du så en Listbox for jeg kan godt smide "opgavenavn" "startdato" og

"stopdato" i en sådan uden de store problemer

jeg lavede lige et billede i fotoshop for at vise hvad jeg mener http://www.ladegaard.nu/testb.jpg

Hey Shawn,
ahh sådan der, okay det er ikke så svært, desværre sidder jeg som sagt ikke lige med Delphi her :-(

mht TList.
TList er en smart måde at gemme data i selve dit program, så du som programmer kan lege med de data og derefter vise dem til brugeren.

Ligesom hvis man har forskellige settings til ens program, er det smart at have dem samlet et centralt sted hvorefter man så kan vise dem til brugeren som man lyster.

TDrawGrid har så vidt jeg husker en OwnerDraw metode.
Hvis du gemmer alt i en TList, kan du hente dem ud igen med
Fold kodeboks ind/udKode 
hvor i er det nummer som opgaven har i din TList.

Jeg skal nok lave et eksempel på dette senere i dag, bare rolig ;)

Men det er smart, for i det billede du har lavet, er det nemt at finde ud af om en given boks skal være farvet eller ej, da den øverste linie svarer til TList[0] og med OnDraw eller OnDrawCell får du hvilken celle, (Col & Row) der er snakke om.

Men fixer lige et eksempel senere, så kan du se det der :)
skal nok prøve at uddybe det med kommentarer =)

Indlæg senest redigeret d. 22.08.2007 10:09 af Bruger #1330
Hej Ken
Dejligt at du har lyst til at hjælpe *S* kigger ind senere

Hey Shawn,
Jeg havde desværre ikke lige adgang til min stationær før her engang over midnat, men har uploadet eksemplet nu :)

håber det er til at forstå ellers må du lige sige til =)

du kan finde det her:
http://kenman.dk/temp/gridcalendarex.zip

Hej Ken
Jeg kigger lige på det her i løbet af dagen og svare lige tilbage

Hej Ken
Har kigget det igennem og det ser rigtigt godt ud. og mange tak fordi du tog dig tid til at hjælpe.
Jeg giver dig lige point og vender tilbage hvisder skulle opstå problemer

Hilsen
Shawn

Hey Shawn,
det var så lidt :)

Jeg kan i øvrigt kraftigt anbefale at bruge TMS Softwares Grid Pakke du kan finde den her:
http://www.tmssoftware.com :)

Jeg har ikke lige lavet et eksempel på det, men kan hurtigt smække noget sammen hvis det har interesse :)

Ja jeg kan se at den er ret kraftfuld og må se om ikke der kunne blive råd til at købe den nu her til den første.
Måske skulle jeg også se nærmere på deres listbox

ville nemlig gerne kunne lave en lille form(til mit program) jeg kan have åben hele tiden
se eksempel: http://www.ladegaard.nu/test.jpg

og det kan jeg ikke rigtigt få til at virke med listboxen

Hey Shawn,
er det til privat eller kommercielt brug?
så længe det er til privaten er det ganske gratis ;)

ellers er torry.net også absolut et besøg værd. Prøv at gå derind og trykke på "VCL" (Visual Component Library), så finder du en liste over alle mulige freeware, shareware delphi komponenter :)

<< < 12 > >>
t