Æ, ø og å spørgsmål.

Tags:    php

Hej allesammen,

Jeg er godt klar over der eksisterer en del spørgsmål angående dette, men de hjælper mig desværre ikke.

Æ, ø og å vises som små firkanter i Internet Explorer 7 og mærkelige "runer" i Firefox.
Mine sider kører med utf-8 tegnsættet: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
Min database med tegnsættet: UTF-8 Unicode (utf8)
Kollationen i tabellerne: utf8_danish_ci

Jeg har kontaktet min udbyder, som siger at serveren ikke påtvinger noget tegnsæt - så problemet burde ikke ligge der.

Tak for alle input.

8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har ikke nogen umiddelbar forklaring på det. Men kan forestille mig, at et eller andet sted i forbindelsen oprettet mellem php og mysql, "glemmer" mysql hvilket format tabellen/databasen er oprettet med.

Men jeg har altid brugt den løsning, når jeg arbejder med utf-8. Hvilket ca. vil sige 90% af tiden. :)
Det tager bare for lang tid ($$) at lede efter en anden løsning. hehe...

måske kan dette link hjælpe :)

http://www.html.dk/dokumentation/tegn/

bare erstat æøå med deres "Kodenavn"

Indlæg senest redigeret d. 16.08.2007 10:32 af Bruger #11231
Hej Aske - tak for svaret.

Jeg har godt overvejet løsningen, men jeg er ikke glad for at bruge sådan en slags "nødløsning" - jeg vil meget hellere blive en erfaring klogere, og lære hvilken fejl jeg har begået. :)

Men jeg tager dog dit input med i baghovedet, hvis intet andet skulle være muligt.

Har du husket at formatere filen til utf-8? :)

Det er ikke nok kun at bruge utf-8 til at beskrive indholdet i en fil. Filen skal også formateres til at bruge det tegnsæt. Se evt. "notepad" > "save as".

Hej Gnu - tak for dit svar,

Jeg har prøvet at bruge notepad og gemme i UTF-8 formateringen, men dette giver mig blot en fil der er 3 byte større end den originale - og de 3 byte, hvorend i filen de befinder sig - ødelægger noget omkring min session_start(); som ellers er det første i hele filen.
Og derudover løste det heller ikke æ, ø, å problematikken. :S

Men derudover siger min logik mig at fejlen ikke burde ligge i den formatering, idet at tekstindholdet bliver hevet fra databasen.

Any ideas?

så prøv evt. med:
mysql_query('SET CHARACTER SET \\'utf8\\'');

Det kan være at det løser dit problem. :) Det skal være det første du kalder efter at du har oprettet forbindelse til din database.

Hej Gnu - det virkede!

Hvordan kan det være at det er nødvendigt?

Jeg har selv søgt Google tør i dette tilfælde så jeg tillægger mig din mening, at det er spild af tid (og gyldne dollars) at finde meningen i dette. :)

Jeg takker dig for dit svar, det er nemt og hurtigt at implementere!

Fortsat god aften!

t