Projekt daggry - hjælp søges

Tags:    diverse

Så er der gået et par år siden lanceringen af projekt daggry.

I årene er der delt ca. 8000 små røde daggry-hjerter ud, sendt adskillige emails og opslag ud på nettet, bl.a. i et anfald af missionerende megalomania sendt email til samtlige personer tilknyttet Aalborg og Århus universitet (ca. 15000). Udbredelsen af budskabet har måske tiltider tangeret det påtrængende *host* *host*... men som Jens Otto Kragh siger så har man en opførsel indtil man finder en ny - eller noget lignende (anmeldelse til CERT-DK for spamming var andet vink med vognstangen - vi venter spændt på næste).

Aktiviteten har givet et meget spændende netværk af løst tilknyttede "medlemmer" - mere eller mindre dedikerede. Desuden har ideerne ulmet og modnet... for hvad præcis dækker teksten "et interaktivt kommunikationssystem, en blomst, en hest, den røde pille" over? Først for nylig har trådende samlet sig, hvorfor vi nu tilbyder en gratis og uforpligtende info-cd til alle der er nysgerrige efter at høre mere om projektet. Info-cd'en kan bestilles på http://colline.dk/SPbestil.htm , skriv blot "Daggry" i kommentar feltet. Frivillige bidrag til cd'er plus porto udgifter modtages med tak på det angivne kontonr. Cd'en sendes ASAP- forvent 1 til 2 uger maksimum.

Cd'en indeholder seks mp3 lydfiler af varighed fra 45 minutter til 3½ time. Desuden diverse tekst-dokumenter. For at få et overblik over projektets formål henvises til lydfilen "projekt daggry.mp3" på 1½ time, hvor også strategien for at indfri formålet beskrives. Lydfilen er også lagt ud på www.projektdaggry.dk.

Kort fortalt beskrives i lydfilen, hvordan en gruppe mennesker, der organiserer sig via internettet, vil kunne lave en alternativ organisering i forhold til den vi kender fra vestens samfundsmodel (lovgivende, udøvende og dømmende magt). Den alternative organisering er hvad man kunne kalde et betinget anarki (i mangel af bedre udtryk): Fordi alle aktiviteter i gruppen organiseres via et system på internettet (er det her du kommer ind i billedet?) hvor man ikke er anonym, kan man ikke bare tage pis på andre og opføre sig som man vil.. eller rettere sagt: Jo det kan man godt, men det får sandsynligvis konsekvenser da denne opførsel vil være en del af brugerens net-historik og være synlig for andre.

Næste aktivitet på programmet er: Lave et site som organiserer udveksling af vennetjenester brugerne imellem (alt fra vinduespudsning til mere organiserede aktiviteter) ... hold øje med www.WeServ.eU

Mere info kan findes på min blog på mandala.dk: http://www.mandala.dk/blogs/daggry/3512

9 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kan godt se meningen. Det lyder jo som noget rigtigt..

Mange har det med at blive bag den 'dør' som du siger, og de tør ikke se hvad der er på den anden side..

Fint initiativ...

Nu er det ikke fordi jeg har hørt din MP3 eller har tænkt mig at bruge tid på det.

Fordi jeg kan egenlig ikke rigtig se hvad din post har med udvikleren at gøre. Du siger I vil skabe et nyt samfund baseret på internetanarkistiske ideer, men for mig stinker det af L Ron Hubbard, som sikkert er en af dine forbilleder. Mest fordi at den "hjælp" du eftersøger er at betale 100 kr for den CD som du lover at man skal "få" hvis man viser interesse for dit projekt.

Det virker overdrevet ny-religiøst, og sjovt nok er der et citat fra David Icke på forsiden af Jeres hjemmeside en mand som i følge WikiPedia, har fået sit kald gennem en healer og senere er kommet med anti-jødiske teorier.

For at give 100 kr for at "hjælpe" dig med noget som ingen aner hvad er, skal man da være for dum eller bare villig til at begå masseselvmord sammen med Jer om 20 år, når solen står i Zenith over jeres udviklingsbreddegrad.

ps og så vil jeg gerne bede om mine 100 UP.

Indlæg senest redigeret d. 07.08.2007 08:17 af Bruger #11506
Ikke for at beskylde nogen for noget som helst, men de 15000 studerende som har fået jeres mail, har de selv bedt om at få den? Og hvor har I fået deres e-mail-adresser fra? Det lyder umiddelbart somom I har sendt spam-mails ud, hvilket jeg nok ikke ville råbe alt for højt om hvis jeg var jer.

PS: Hvad er det præcist man skal gøre for at få de 100UP?

Indlæg senest redigeret d. 07.08.2007 09:28 af Bruger #84
@Peter

CD'en er skam ganske gratis (bortset fra det mest værdifulde vi har, nemlig vores opmærksomhed)... bestillings-boksen på colline.dk bruges også i en anden forbindelse hvorfor de 100 kr. er nævnt. Lidt forvirrende må jeg erkende.

De 100 UP gives til de første fem indlæg i denne tråd (forskellige profiler), som et symbol på at projekt daggry handler om glæden ved at give, samt troen på at det gode man giver ud kommer igen mangefold.

Lidt ny-religiøst er projektet måske nok, forstået sådan at der i modsætning til mange andre aktiviteter i vores masse-samfund ligger [url=http://www.mandala.dk/blogs/daggry/3512]en vision[/url] til grund for projektet. Ikke dermed sagt at det er en ønskværdig vision (heller ikke at den ikke er det): Kun at visionen er der. Vi har som forudsætning at folk kan tænke selv, og dem som vælger at bruge lidt tid på at sætte sig ind i projektet hurtigt vil kunne lugte enten skidt eller kanel.

@BOSH

Du rammer et ømt punkt: De 15000 studerende havde ikke bedt om det. Kan kun undskylde mig med at det var i den lidt overgearede opstartsfase, plus at jeg mente budskabet var vigtigt nok til at gå lidt på kant med loven. Den holder selvfølgelig ikke vand i byretten.

Arbejdet med projektet (fx WeServ.eU) er igang, men alfa og omega for at projektet bliver til glæde og gavn for mange er at selve opbygningen af det bliver et gruppe-projekt .. open-source og "bisværms"-agtigt - det kræver en hårfin balance imellem kontrol og autonomi (sådan-ser-butikken-ud versus medlemmer-er-selv-med-til-at-skabe-butikken)

Alle spørgsmål er meget velkomne... som initiativtager og foreløbig mest aktiv i projektet har jeg en stor interesse i at skabe klarhed om det.

hmm... skrev 100 ud for hver af jeres navn og klikkede 'giv point'. Mystisk nok har jeg 400UP tilbage istedet for 300, send evt. en pm hvis een af jer ikke modtog pointene...

Held og lykke med dit projekt.

du kan kun give 50 p. til hver af os.

Aha, det er sådan pointene fungerer... tak for det

Kan lige nævne at i et andet forum spurgte een hvad vi ville "sælge" i projekt daggry. Mit umiddelbare svar er: En stemning.

De fleste af os kender nogle steder hvor der altid (eller ofte) virker til at være en god stemning ... det kan være på en café, hos en bestemt familie, i en virksomhed eller i et nabolag.

Vi ønsker i projekt daggry, helt overordnet, at skabe et "stemnings-fundament" som er baseret på liv, spontanitet, tillid og nærvær.

Det er faktisk det projekt daggry handler om (læs evt. denne uddybelse på [url=http://colline.dk/pd-goal.pdf]to pdf sider[/url])... skulle måske have nævnt det til at starte med.

Det lyder umidelbart mest som en ny organisation, som logger folk til at bruge en masse penge.

Ligesom The Sunnies eller Moon-organisationen i udlandet....

@Claus

Jep, det lyder det til, men kunne det tænkes at fåret bevidst har klædt sig i ulveklæder?

En anden måde at beskrive vores mål på, er at vi forsøger at lære folk et nyt bevidsthedsniveau... eller for alle os der glimtvis har oplevet det: Stabilisere dette bevidsthedsniveau - uden brug af stoffer.

I en analogi kan man bruge Platons hulemetafor: Dem der er fanget i hulen kender ikke livet uden for hulen... alt tale om livet udenfor hulen (fx solskinsvejr) er meningsløs og volapyk for hulebeboere.

Agenda'en for projekt daggry er kun skjult i den forstand at den ligger bagved [url=http://projektdaggry.dk]en dør[/url]; dem der ikke tør eller ikke gider at åbne den forbliver (lykkeligt?) uvidende om den. Vi leder efter folk der ikke er bange for det ukendte og har lyst til at udforske det.

"We must learn to reawaken and keep ourselves awake, not by mechanical aid, but by an infinite expectation of the dawn."
Henry David Thoreau

t