Udregn alder udfra fødselsdagsdato

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hej udviklere

Dette spørgsmål har været herinde før, men har aldrig fået et komplet svar.
Så, hvordan laver jeg et script der udregner ens alder, udfra fødselsdato? Alderen skal være uden komma efter (altså ikke 13,2388928392839 år f.eks., bare 13 år.), altså bare 2 cifre. Og der skal regnes skudår med...forstår I? :) Og man vælger sin fødselsdato ud fra <option> med dag, måned og så år..

MVH
Alexander

PS. Kunne I ikke også tjekke tråden http://www.udvikleren.dk/PHP/Thread.aspx/6/21449/ ?? Den står lidt tom hen..og ret vigtigt før jeg kan 'vise min side frem', og det skulle jeg jo helst, ellers kan jeg alligevel ikke bruge det her script til så meget. :P

PPS. Sorry med så lidt points, til sådan et spørgsmål..Men er løbet tør.. hehe! Synes siden er så god, så jeg smider om mig med points!!..

Indlæg senest redigeret d. 03.08.2007 22:24 af Bruger #11195
15 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jamen det gør den her da også...

Se her som eksempel.
Jeg har fødselsdag den 11 september 1990. Derfor skriver denne kode:

Fold kodeboks ind/udKode 

Og den udskriver:
"16 år".
Og det er jo det jeg er. Og du ønskede jo ikke måneder, dage - bare år. Og det giver den.

Test selv koden her http://www.shafh.dk/test.php
hvis der er så meget at se :)

Så 11 september 2007 (det er jo snart) vil der stå "17 år"??

*EDIT*
Nåååå, så ikke du også havde lavet den lange udgave i dit første indlæg.. hov.. men stadig, vil der så stå 17 år den 11 september?

Ja hvis du indtaster den 11. september med det korrekte år som dato, så vil der stå 17 år ja.

Jeg har et meget smart script, synes jeg selv. :pirat:

Preview: http://stigaard.info/8C/alder.php

Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 04.08.2007 17:38 af Bruger #8782
hvis du gemmer fødselsdagen som et date felt i mysql så prøv følgende query:

SELECT YEAR(NOW()-birthday) AS alder FROM table

Indlæg senest redigeret d. 04.08.2007 22:54 af Bruger #5620
Fold kodeboks ind/udKode 

Ganske enkelt :)
Hvis du kun vil have år så skal nederste kode bare se sådan her ud:

Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 03.08.2007 18:56 af Bruger #5097
Ja, men den skal stige med ét hver gang man har fødselsdag. :) Så kan ikke lige bruge den der... hehe.. det burde jeg lige have nævnt..Så den skal opdatere alderen hver gang dagen man har indtastet kommer.. hvordan gør man det? :)

Så 11 september 2007 (det er jo snart) vil der stå "17 år"??

*EDIT*
Nåååå, så ikke du også havde lavet den lange udgave i dit første indlæg.. hov.. men stadig, vil der så stå 17 år den 11 september?

Indlæg senest redigeret d. 03.08.2007 22:24 af Bruger #11195
Hvordan får man så Mysql databasen til at opdatere tallet? Eller er det bare nok med hvis fødselsdatoen står i MySQL db, og så scriptet i alder.php f.eks., så skifter den automatisk, uden at man selv skal gøre noget?

Vil den query så også tage højde for datoen for fødselsdag? Giver den ikke kun året? Eller medregner den også dag og måned..?

I teorien burde den returnere hvor gammel man er i år, har ikke gidet teste det, men det kunne du jo selv gøre i stedet for at spørge.

<< < 12 > >>
t