RadioButton1.Checked kan ikke få det til at virke!

Tags:    delphi

Hej

Har forsøgt, at få Kodeeksemplet nedenfor til, at virke!
Det er sådan, at når bare der vælges en radioButton så skal indskrivningen forlades.
Kan du se, hvor det går galt?
Eller har du en bedere løsning?

Fold kodeboks ind/udKode 


Med venlig hilsen og en god jul herfra.
Monie Jacobsen

E-mail:energy@sunwind.dk




RadioButtons har ikke nogen checkedværdi. De har et itemindex, som fortæller hvilken af knapperne der er valgt.
Du skal bruge komponenten CheckBox i stedet for.

Vh
T dér



RadioButtons har ikke nogen checkedværdi. De har et itemindex, som fortæller hvilken af knapperne der er valgt.
Du skal bruge komponenten CheckBox i stedet for.

Vh
T dér


Jeg skal finde ud af om der trykket på RadioButtons1 eller RadioButtons2 og hvis ikke så skal indskrivningen forsøges igen!
Mvh
Monie Jacobsen

energy@sunwind.dk



Hej

RadioButtons har ikke nogen checkedværdi. De har et itemindex, som fortæller hvilken af knapperne der er valgt.
Du skal bruge komponenten CheckBox i stedet for.

Det er noget sludder, selvfølgelig har RadioButtons en checked værdi. Det du tænker påer RadioGroup. Stor forskel.

Så vidt jeg kan læse mig frem til af koden, så skal enten radiobutton1 eller radiobutton2 være true. Det kan du gøre på følgende måde:

Fold kodeboks ind/udKode 


Hvis du så vil kigge på om INGEN af dem er sat, kan du sætte et NOT ind imellem "if" og "(".

Hint: Så længe du er i en procedure/funktion der hører til en form, behøver du ikke at skrive formens navn foran komponenterne, f.eks. frmindskriv.radiobutton1.checked.

Hvis det endelig skal være, så er det en dårlig ide at gøre det. Forestil dig at der er to instanser af en form. Du regner jo så naturligvis med at de kan kan have forskellige værdier. Men alle kald bliver foretaget med eksplicit adresse til den ene af dem.

(Giver jeg mening?)

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk

[Redigeret d. 22/12-03 08:29:21 af Thomas Due]



Hej

RadioButtons har ikke nogen checkedværdi. De har et itemindex, som fortæller hvilken af knapperne der er valgt.
Du skal bruge komponenten CheckBox i stedet for.

Det er noget sludder, selvfølgelig har RadioButtons en checked værdi. Det du tænker påer RadioGroup. Stor forskel.

Så vidt jeg kan læse mig frem til af koden, så skal enten radiobutton1 eller radiobutton2 være true. Det kan du gøre på følgende måde:

Fold kodeboks ind/udKode 


Hvis du så vil kigge på om INGEN af dem er sat, kan du sætte et NOT ind imellem "if" og "(".

Hint: Så længe du er i en procedure/funktion der hører til en form, behøver du ikke at skrive formens navn foran komponenterne, f.eks. frmindskriv.radiobutton1.checked.

Hvis det endelig skal være, så er det en dårlig ide at gøre det. Forestil dig at der er to instanser af en form. Du regner jo så naturligvis med at de kan kan have forskellige værdier. Men alle kald bliver foretaget med eksplicit adresse til den ene af dem.

(Giver jeg mening?)

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk

[Redigeret d. 22/12-03 08:29:21 af Thomas Due]


Det giver fint mening Thomas
Tak skal du havde!
Mvh
Monie Jacobsen
energy@sunwind.dk



t