Kan ikke finde ud af delphi!

Tags:    delphi

jeg har et problem med delphi jeg har kigget på flere tutorials med delphi og der har i dem alle været et kort start eksempel som fx hello world og når jeg prøver at køre dem virker de ikke! Og jeg aner ikke hvad der er gjaldt jeg har prøvet flere tutorials endda også nogle som folk har sagt var rigtig gode, fx inde på about.com der var et eksempel der så sådan ud:

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
Caption := 'Hello Delphi! ' + DateTimeToStr(Now);
end

her siger den: Error in module Unit1: Declaration of class TForm1 is missing or incorrect.
hvis jeg fjerner alt der er i forvejen, men hvis jeg så sætter den nedenunder det hele kommer der et vindue op problemet er bare at det er fuldkommen tomt(gråt).
og denne warning kommer:
[Warning] Unit1.pas(25): Text after final 'END.' - ignored by compiler

Jeg bruger delphi 7 er der nogle der ved hvad der er gjaldt og i må også gerne have en løsning.




5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Al begyndelse er svært. Det gælder også programmering.

Prøv at følgende denne her:
1. Gå ind i File menuen.
2. Vælg New->Application
3. Når Delphi er klar får du en form frem. Det er et stort gråt vindue med en forfærdentlig masse prikker på. Hvis du IKKE har dette vindue fremme, så prøv at trykke på F12.
4. Dobbelt klik på vinduet.
5. Du kommer nu over i tekst-editoren i Delphi, hvor der er kommer følgende tekst:
Fold kodeboks ind/udKode 


6. Her skriver du så din kode:
Fold kodeboks ind/udKode 


7. Gem projektet.
8. Tryk på F9 for at kompilere og kører programmet.
9. Hvis du har gjort det rigtigt får du nu et stort gråt vindue frem, hvor det står Hello World i titlebaren.

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



Når du har startet delphi, er der en blank form i midten og ude til venstre kan du se det der hedder Object Inspector. Du vil at i dens dropdown står der form1, form1 er navnet på formen. Object Inspectoren er delt op i 2: properties og events, properties er forskellige egenskaber for det valgte objekt, her kan du ændre hvordan objektet skal se ud og reagere. Events er der hvor du skal til at kode, når du trykker på fanebladet events vil du se der kommer en masse on-[etEllerAndet]-, det her du fortæller hvordan objektet skal håndtere forskellige egenskaber. Find nu den der hedder onCreate, onCreate bliver kørt når objektet bliver i lavet, i dette tilfælde er det når form1 bliver vist når programmet starter. Når du dobbeltklikker i feltet til højre for onCreate, skifter delphi over til kode-vinduet og tilføjer automatisk 2 ting til din kode:

Fold kodeboks ind/udKode 

Den ene er :
procedure FormCreate(Sender: TObject);
som fortæller at der længere nede i koden er en procedure der hedder formcreate(du kan kalde hvad du vil, bare det er samme navn over alt), og at denne procedure tilhører form1(dette er vist ved at den står under type form1 .....).

Den anden er:

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin

end;

Der er du skal tilføje din kode. Mellem begin og end skriver du:
Caption := 'Hello Delphi! ' + DateTimeToStr(Now);

håber du kan bruge det.

MvH

Stefan Svensson
http://fusket.frac.dk



Nårrrrrrrr tak for det egentlig virkede mit program godt før jeg havde bare troet teksten var kommet midt i vinduet og havde ikke tænkt på title baren

så vil jeg også lige sige at min start kode ikke ser sådan ud:
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
|
end;

men sådan:
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin

end;

end.

[Redigeret d. 18/12-03 21:46:10 af KOEN]



Nårrrrrrrr tak for det egentlig virkede mit program godt før jeg havde bare troet teksten var kommet midt i vinduet og havde ikke tænkt på title baren

så vil jeg også lige sige at min start kode ikke ser sådan ud:
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
|
end;

men sådan:
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin

end;

end.

[Redigeret d. 18/12-03 21:46:10 af KOEN]

Jeg tror han ville illustrere hvor cursorer er til at starte med..

MvH

Stefan Svensson
http://fusket.frac.dk



Ham? Det er Delphi 7 der gør det når jeg laver en ny applikation og jeg forstår ikke hvad du mener med cursoren, men det er nok også ligemeget



t