Hjælp til at sortere

Tags:    delphi

Hej hej, jeg er en nybegynder inden for delphi og programmering og er ved at lave nogle små programmer til eget brug. Jeg har forsøgt at holde min programmering rimelig simpel, så jeg selv kan følge med, men er dog stødt ind i et problem.

Jeg får en række (ca. 12) tilfældige tal som jeg skal have arrangeret i en ListBox, med højeste tal øverst, og i rækkefølge nedefter efter faldende værdi.

Hvert af disse tal har en editbox for sig. Hver af disse editboxe står på linje med en anden editbox hvori der er skrevet et navn. Disse navne skal i samme ListBox som tallene, og hvert navn stå på samme linje som tallet det hører til.

Håber det er til at forstå :)

EDIT:
Egentlig behøver tallene(de 12 tilfældige) ikke komme til at stå i ListBoxen. Bare navnene der hører til tallene komme til at stå i rækkefølge i ListBoxen, med det navn der hører til det højeste tal øverst, og så nedefter.

På forhånd tak

-Rune

Indlæg senest redigeret d. 27.07.2007 20:08 af Bruger #12207
Det nemmeste for dig ville nok være at indsætte alle dataen i din listbox i formattet:
Tal - Tekst

Sådan at du har:
Fold kodeboks ind/udKode 

Nu skal du så bruge TStringList.CustomSort funktionen til at sortere. Hvordan denne præcis bruges er jeg ikke sikker på mere, men tjek Delphi's hjælpfil.

Tak for hjælpen igen.

Delphis hjælp fil er dog ualmindelig ubehjælpsom, så jeg sidder stadig lidt fast. Jeg er dog kommet frem til at en CustomSort ville være bedst. Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan den virker...synes heller ikke at internettet er til særlig hjælp :( buhuu :)

Hmm, noget i stil med det her:
Fold kodeboks ind/udKode 

Du skal muligvis bytte rundt på 1 og -1

Jeg har ikke kodet Pascal i MEGET lang tid efterhånden, så jeg ved ikke om det virker.

t