Hjælp med miniature af billed galleri

Tags:    php

Hej alle. Er ved at lave et lille simpelt galleri, hvor jeg vil have billederne skal vises i miniature.

Her er min kode. Den virker ikke :(, når jeg prøver at gøre billederne mindre.

Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 15.07.2007 11:41 af Bruger #11184
6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Din kode virker sådan set. Men du viser ikke billedet som et billede, men som tekst. For at vise et billede du har lavet med gdLib skal du bruge en af image funktionerne. F.eks imagepng($mini_image);

Hej Jonas,

Hvis jeg forstår dig korrekt vil du gerne have at der vises et thumbnail af alle billederne i galleriet når man kigger på en oversigts side.

Den smarte måde at gøre dette på er at du laver en script der f.eks. tager alle billeder du har i din galleri mappe og laver et thumbnail og gemmer det på serveren. Ved at gøre det på denne måde spare du web serveren for utrolig meget arbejde og dit galleri kommer til at køre langt hurtigere (giver brugeren en langt bedre oplevelse, plus din webhost klager ikke så meget over at du belaster serveren) :)

F.eks. hvis et billede i dit galleri hedder "billede1.jpg" så opretter du et billede (en fil) der hedder "billede1_thumb.jpg" eller omvendt for at gøre det endnu nemre "thumb_billede1.jpg" så når du læser alle billeder i mappen som ikke har "thumb" i deres navn og hvor der ikke allerede findes et "thumb_billede1.jpg" af ;) en anden mulighed er at lave en mappe der hedder "thumb" og når du så har lavet et thumbnail af et billede lægges det i den undermappe af din nuværende mappe. Dette vil give en mappe struktur som følgende.

-"galleri" (folder)
|- "thumb" (folder)
| |- "billede1.jpg" (fil)
|- "billede1.jpg" (fil)

Når du så genere din oversigts mappe skal du blot vise "galleri/thumb/billede1.jpg" filen og linke til "galleri/billede1.jpg" filen.

Har prøvet at lave det om til en funktion, og der er kun fremskridt, men den gider ikke det jeg vil have den til.

Fold kodeboks ind/udKode 

Der kommer kun en masse tekst og så er der "billeder" og teksten.

Her er noget af teksten der kommer(taget fra kilde):
Fold kodeboks ind/udKode 

okay. Jeg er ikke helt med i det der gdLib

Har kigget lidt nærmere på det og hvis du virkelig vil hente et php script som billede skal du bruge et img tag til at linke til php filen.

altså sådanne:
Fold kodeboks ind/udKode 

Og så kan du genere dit "mini" billede i "image.php" f.eks. på denne måde
Fold kodeboks ind/udKode 

Er ikke et script jeg selv har skrevet men hentede det fra en guide jeg lige har læst.

http://www.phpit.net/article/image-manipulation-php-gd-part2/

Tusind tak :)

t