En masse spørgsmål

Tags:    c++

<< < 12 > >>
hej..!
her er et par spørgsmål jeg har gået og tænkt over i laaang tid!:

1:
er der noget grafisk ved c++, kan man lave programmer med design KUN ved hjælp af c++?

2:
hvordan kan det lade sig gøre at kombinere flere forskellige programmerings sprog sammen? eller hænger filerne overhovede ikke sammen bortset fra et "link"

3:
kan man bruge Code::blocks "OpenGL application" til opengl?

4:
hvis man vil igang med at lave grafiske spil med c++, hvad skal jeg så studerer?

5:
er spil, som F.Eks: world of warcraft. bygget op af film, som bliver styret med tastaturet som:
A: afspil film: 'tilvenstre'
d: afspil film: 'tilhoejre'
osv.?

6:
er det muligt at få et 3d figur billede, til at bevæge sig ved hjælp af c++?

Håber virkelig i vil hjælpe mig med alle disse spørgsmål, har desværre ingen points at give ud af...
på forhånd tak!



1:
er der noget grafisk ved c++, kan man lave programmer med design KUN ved hjælp af c++?

Øhhh...design ? Al software bliver vel designet, men hvis du mener om man kan lave grafiske programmer i C++ er svaret "ja".
Kig evt. på wxWidgets (http://www.wxwidgets.org/), det er rimelig let at gå i gang med.

2:
hvordan kan det lade sig gøre at kombinere flere forskellige programmerings sprog sammen? eller hænger filerne overhovede ikke sammen bortset fra et "link"

Nu er der nok nogen der vil sige 'Brug system("c:\\\\someprogram.exe")', men lyt ikke til dem.
Det afhænger lidt af, hvilke sprog du vil bruge. De fleste script sprog (Perl, Python, Ruby, JavaScript,...) har kode biblioteker som gør, at du kan lænke en fortolker ind i dit program. Det kan være én måde at kombinere sprog. Andre måder er ved forskellig inter process kommunikation (sockets, shared memory, og lignende).

3:
kan man bruge Code::blocks "OpenGL application" til opengl?

Bruger ikke Code::blocks, men mon ikke man kan :-)
Hvis du kan compile, linke og eksekvere det så kan du jo bruge det som skabelon til dit eget program.

4:
hvis man vil igang med at lave grafiske spil med c++, hvad skal jeg så studerer?

Kort svar: "AAAAALT".
Spil er kompleks software, men hvad du skal kunne afhænger af spillet. Er det Pacman behøver du nok ikke den vildeste fysik og netværks optimering. Et godt trick kan være at kigge på firmaer, som udvikler spil i stil med det, du vil lave og se, hvad de lægger vægt på hos job ansøgere. Mulige emner kan være:
Grafik
Matematik
Kunstig intelligens
Fysik
Parsere
Scripting
Kryptografi
Algoritmer og datastrukturer generelt
Assembly programmering (jo...det bliver stadig brugt)

5:
er spil, som F.Eks: world of warcraft. bygget op af film, som bliver styret med tastaturet som:
A: afspil film: 'tilvenstre'
d: afspil film: 'tilhoejre'
osv.?

Nej. De renderes realtime. Dvs. at der er et loop som gennemløbes mange gange i sekundet og som opdaterer en milliard objekter mht. fysik, AI, bruger input, netværks input osv. og så tegner det hele på skærmen.

6:
er det muligt at få et 3d figur billede, til at bevæge sig ved hjælp af c++?

Det er hele meningen med 3d spil udvikling. Oftest vil man have rutiner, som kan indlæse en 3D Studio Max fil (eller andet 3D modelerings program) og bygge et C++ objekt af det. Der vil så være informationer om hvordan de forskellige kropsdele er sammensat og hvordan man styrer de forskellige dele.



mange tak!
endnu et spørgsmål:

7:
hvordan får jeg mit program til at kører ved at klikke på programmet fra f.eks skrivebordet.
så jeg ikke behøves at åbne min compiler, og trykke f9...




8:
kan man lave en form for Css (cascade style sheeting el. sådan noget)
med c++,
så en string altid bliver udskrevet med den og den farve, og den og den skrift type...?!



Jakob > C(++) og CSS har jo så absolut intet med hinanden at gøre, undtagen startbogstavet. Når du opretter en skrifttype til den streng, du vil udskrive, opretter du et GDI objekt. Vha. en device context (DC) kan du sætte skriftfarven.

Eksempel:
Fold kodeboks ind/udKode 

Koden vil udskrive "Hej" på skærmen, med skrifttypen sat til verdana, og skriftfarven sat til rød.



mange tak!
endnu et spørgsmål:

7:
hvordan får jeg mit program til at kører ved at klikke på programmet fra f.eks skrivebordet.
så jeg ikke behøves at åbne min compiler, og trykke f9...


Find ud af hvor din .exe fil bliver bygget henne, og lav så et link til den fra skrivebordet.

By the way...det er ikke en compiler du starter, men et IDE (Integrated Development Environment). Compileren er bare én af mange komponenter i IDE'et.



Jakob > C(++) og CSS har jo så absolut intet med hinanden at gøre, undtagen startbogstavet. Når du opretter en skrifttype til den streng, du vil udskrive, opretter du et GDI objekt. Vha. en device context (DC) kan du sætte skriftfarven.

Eksempel:
Fold kodeboks ind/udKode 

Koden vil udskrive "Hej" på skærmen, med skrifttypen sat til verdana, og skriftfarven sat til rød.


well... det virker ikke... :( jeg skrev:
Fold kodeboks ind/udKode 




9:
jeg har nu besluttet mig for at lære OpenGL..
men Code::Blocks "OpenGl Application" si'r at:
#include <gl\\glaux.h> ikke findes!!

og det er sandt nok, har selv ledt efter den...

hvad skal jeg gøre??!



9:
jeg har nu besluttet mig for at lære OpenGL..
men Code::Blocks "OpenGl Application" si'r at:
#include <gl\\glaux.h> ikke findes!!

og det er sandt nok, har selv ledt efter den...

hvad skal jeg gøre??!

glaux er vist også forældet.
Brug evt. SDL i stedet: http://www.libsdl.org

Her er en tutorial som dækker OpenGL i SDL:
http://www.meandmark.com/sdlopenglpart1.html




glaux er vist også forældet.
Brug evt. SDL i stedet: http://www.libsdl.org

Her er en tutorial som dækker OpenGL i SDL:
http://www.meandmark.com/sdlopenglpart1.html

hvad skal jeg gøre? installerer det? og i så fald hvor?


et nyt spørgsmål :P:
jeg er nu ved at lave en slags database...
min kode er:
Fold kodeboks ind/udKode 


men "arkiv.open(navn) virker ikke!
hvordan får jeg det til at virke så man selv skriver filnavnet?



hvad skal jeg gøre? installerer det? og i så fald hvor?

Hent SDL udviklings biblioteket: http://www.libsdl.org/release/SDL-devel-1.2.11-VC6.zip

Det indeholder en dll, samt to lib filer.
Du skal sætte dit IDE op til at lænke med de to lib filer og lave et Windows program (ikke konsol), men i stedet for en WinMain funktion, skal du lave en almindelig main funktion...læs en tutorial på SDL's hjemmeside, den er ret nem at komme i gang med.
dll'en skal enten ligge sammen med den exe fil, du compiler, eller i din path (f.eks. c:\\windows).

Se evt. også her (hvis du stadig bruger Code::blocks): locks">http://wiki.codeblocks.org/index.php?title=Using_SDL_with_Code::Blocks

hvordan får jeg det til at virke så man selv skriver filnavnet?


arkiv.open(navn.c_str(), fstream::out);




Indlæg senest redigeret d. 15.07.2007 20:18 af Bruger #2695
<< < 12 > >>
t