Netværk/workgroup på win xp.?

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hej med jer..

Jeg sidder og roder lidt med noget netværk eller arbejdsgruppe hjemme ved mig (ved ikke rigtigt hvad forskellen er :S)

Og så skulle jeg gerne have sat mig selv som netværksadministrator eller arbejdsgruppeadministrator, men jeg ved ikke hvordan man gør :S

Kan jeg få lidt hjælp til det.?

Evt. bare et link til en præcis guide.? :)

På et arbejdsgruppe eller workgroup, er der ingen direkte administrator da computerne er i et P2P netværk, hvor alle computere er 'lige'. Hvis du skal have kontrol med alle som en 'rigtig' netværks administrator så skal du sætte en domæne server op. Ellers må du lige uddybe det lidt mere.

Det er fordi jeg gerne vil have mulighed for at kunne lukke andre computere (har 2 i min arbejdsgruppe som er mine) med cmd kommandoen "shutdown -i" men der kommer med en fejl, og jeg tænkte derfor at det måske var fordi jeg ikke er administrator.

Nu siger du noget med en domæneserver, betyder det at alle computerne skal "starte op" over den server.?

Altså brugernavn og adgangskode bliver hentet over den server.?

Som Martin siger så skal du have dig en Domain Controller hvis du ønsker at kontrollere alle maskinerne i dit netværk. Med et lokalt netværk hvor computerne bare en koblet sammen via en router, switch eller hub så har man kun kontrol over den computer man sidder ved. Men igen hvis det bar er for at kunne slukke en computer uden at være ved den så kan du vel bare gøre det over Fjernskrivebord.

Ja, jeg kunne bruge fjernskrivebord, men så skal jeg jo stadig acceptere på den anden maskine, og jeg kan jo ikke bare lade det kører hele tiden?

Hvis man nu vil lave et 'rigtigt' netværk, skal man så have en server, som skal køre for at de andre computere i netværket virker, eller hvordan fungere det.?

Hvis vi skal bruge definitionen "rigtigt netværk", så ja der skal en server til og hvis det kun er til 5 - 10 maskiner så kan du sagtens nøjes med en ældre computer på 1Ghz. På den skal du installere et server OS og forfremme den til Domain Controller.

1. Hvad vil du anbefale af server OS ..?

2. Er der evt. et gratis alternativ.? (har hørt at den der windows server 2003 er pæt dyr :S)

3. Og den computer der skal stå som server, skal den have noget specielt RAM, HDD osv..?

4. Kommer brugerne i netværket stadig til at logge på "lokalt" eller foregår det over serveren, således at logininfo ligger på serveren ..?

5. Hvis det er tilfældet, er det så stadig muligt at koble til andre routere med disse computere uden at skal ændre i alle mulige indstillinger.?

Har lige delt op i tal så det er lettere at besvare hver enkelt spørgsmål ;)

Thomas Hansen - > 'rigtigt netværk'.... Hmmm.... Workgroup = P2P. Domæne = Client/Server. Hvilket er et rigtigt netværk?? :D

Simon -> Hvis det er fordi du kun vil lave fjernlukning, så download et af de utallige gratis programmer i stedet for en client/server løsning. Desuden sparer du den ekstra PC. Hvis du ikke skal bruge det til noget direkte konstruktivt så kan du fint bruge workgroups.

1. Jeg vil personligt vælge Windows Server 2003, fordi det er det produkt jeg arbejder mest med.

2. Linux vil sagtens kunne klare det samme, måske er opsætningen lidt mere besværlig og tidskrævende, du kunne evt. kigge på www.debian.org

3. Nej, den SKAL ikke have noget specielle specs til dit formål.

4. I en client/server løsning logger man på med brugere som er oprettet på serveren. Der kan sættes bruger regler op på serveren til at begrænse brugeres bevæglighed.
Edit: Så info ligger på serveren.

5. Er ikke helt med på hvad du mener? Forbindelse med router til internet eller?

Håber du kan bruge mine svar.

Indlæg senest redigeret d. 29.06.2007 18:08 af Bruger #6559

5. Er ikke helt med på hvad du mener? Forbindelse med router til internet eller?

Altså hvis jeg nu vil have en af computerne i netværket med til et "LAN" hvor vi spiller over ved en af mine venner.?

Kan du nævne noget software der eksempelvis kan bruges til fjernlukning.?

Evt. bare hvis man kender netværks IP'en .?

<< < 12 > >>
t