css/html i forskellige browsere

Tags:    html css

Jeg har lige fundet ud af at firefox viser min hjemmeside helt anderledes end IE..
Jeg vil gerne vide hvilke ting der ikke fungerer/fungerer anderledes i firefox end i IE?
..og måske andre tips til at tilpasse hjemmesider til alle browserne (det er jo bare to af dem :/)

Indlæg senest redigeret d. 26.06.2007 09:32 af Bruger #11056
4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Tip 1: Validér! http://validator.w3.org <-- vælg en doctype(til begyndere indenfor validering vil jeg anbefale HTML 4.01 Transitional , men selv kører jeg XHTML 1.1) og kør dine html-sider igennem den, for at få at vide hvilke fejl du har -- og ret dem så 1 ad gangen. Der er nok at tage fat på :)

Tip 2: Test i flere forskellige browsere mens du designer. Lad være at først designe så det virker perfekt i 1 browser, og så sidde og bruge halvtreds år på at tilpasse det andre browsere også. Sid med flere browsere åbne ad gangen, og test så løbende, og tilpas on the fly.

Tip 3: I dit css-dokument bør du have:
Fold kodeboks ind/udKode 

aller øverst -- dette bevirker, at uanset browseren, så nulstilles alle margins og paddings(indrykninger) -- Defaultværdien er anderledes i Firefox end i Internet Exploder.

Tip 4: Giv ikke op! Det kan godt være meget besværligt og uforståeligt i starten, især det med valideringen, men det kommer. Giv dig god tid til at læse og forstå fejlmeddelelserne, og spørg derefter hvis der er noget du stadig er i tvivl om. Ret de fejl der kommer.

God arbejdslyst :)

Indlæg senest redigeret d. 26.06.2007 09:57 af Bruger #8223
Hvorfor: Fordi alle moderne browser kommer med to udgaver indbygget:

- En uden DOCTYPE kaldet Quirks Mode, som er frosset i 1995 med alle de fejl der var dengang.
- En med DOCTYPE kaldet Standard Mode, hvor browserne forsøger at vise siden så korrekt og ens som muligt, hvilket dog ikke er helt lykkedes endnu.

Hvilken: http://www.jesperkristensen.dk/webstandarder/doctype-chooser/

Indlæg senest redigeret d. 26.06.2007 22:10 af Bruger #3143
mange tak :)
første problem: DOCTYPE? jeg har kigget på det før, men har aldrig rigtig forstået hvornår man skal bruge hvad og hvorfor? :D

Indlæg senest redigeret d. 26.06.2007 20:35 af Bruger #11056
- ...hvilket dog ikke er helt lykkedes endnu.

^Dét må jeg jo så give dig ret i :D

Tak for hjælpen

PS: Har et nyt spørgsmål her - også relateret til det her

t