Valg af komponenter

Tags:    vb.net

Hej,

Jeg skal i gang med at omkode en VB6 applikation til VB.Net.
Jeg beskriver kort og i grove træk hvordan vb6 applikationen virker.

Det er en Client/Server løsning hvor de enkelte klienter (vb6 applikationen) spørger en SQL Server 2000/2005 løbende for indsættelse og sletninger af records i en tabel, men via en forespørgsel der bruger joins til 4 andre tabeller. Eksempelvis henter programmet adresseoplysninger, kontaktpersoner m.m. fra de andre tabeller via et telefonnr. som er primærnøgle.

De komponenter jeg bruger i dag er ADO til at tilgå databasen og ComponentOne TrueDBGrid 8 til at præsentere data.

Da jeg er ny i VB.Net er mit spørgsmål hvilke komponenter kan/skal jeg vælge at arbejde med når en lignede app. skal laves i .Net - og er det en fordel at benytte webservices?

Hilsen
Thomas Nielsen

Du kan/skal bruge et Gridview og så en datasource af en slags...

Og så en webservice

Tak for svaret, men er nu stadig lidt i tvivl.

I VB6 var det muligt at indsætte en Adodc komponent og en grid og så vælge at tilknytte en SQL Query til Adodc komponenten eksempelvis: Adodc1.Recordsource = "SELECT * FROM Kunder". Så ville data blive præsenteret i grid'en.

Er der en komponent i .net toolboxen der minder om Adodc komponenten?

Jeg har forsøgt mig med at bruge BindingSource og DataSet i .net toolbox'en, men har problemer med at få min forholdsvise komplekse SQL Query til at returnere flere rækker og kolonner ved hjælp af disse to komponenter.

V.h.
Thomas

t