Krypteret tekst algoritme.?

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hey udviklere..

Jeg sad her den anden dag og arbejdede lidt med kryptering, og kom til at tænke på, at det hele jo bare lignede volapyk, og kom også til at tænke på, at det var underligt, at uanset hvilken længde teksten man kryptere har, har den krypterede linie altid den samme længde :S

Nå anyway. Det jeg egentligt var ude efter at vide var, hvordan kan man se forskel på fx. MD4 og MD5 kryptering.? Og er der nogen form for programmer man kan køre den krypterede tekst igennem, og den derefter fortæller hvilken algoritme der er brugt, eller der der nogle måder man bare kan se det på.?

Jeg har nemlig en krypteret tekst, har både klar tekst og krypteret, men jeg aner ikke hvilken algoritme der er brugt til at kryptere.?

Det var et gammelt password jeg havde liggende i min database jeg har krypteret en gang, og nu kan jeg ikke huske hvilken algoritme jeg brugte :S

(gættede mig frem til passwordet, og da det kun var brugt til en test bruger, kunne jeg hurtigt, da jeg plejer at bruge noget MEGET simpelt til test ;))
I kan evt. se den krypterede tekst her:
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg vil ikke tilbyde nogle point for en løsning, ikke fordi jeg ikke har point, men fordi jeg bare er nysgerrig efter at finde ud af det :)

Hvad betyder de der bit.?

Det kan jo ikke passe at det er fordi teksten er 128 tegn lang (hvis det var 128 bit) så hvad betyder de der bits.? :)

1 bit = en boolsk værdi, dvs. true eller false(1 eller 0). En hash streng er denne streng af bits, som er lavet om til hexadecimal. Et hexadecimalt tegn repræsentere så hver 4 bits. 32 karaktere x 4 bits = 128 bits.

Det vil sige at den streng jeg har der, er en 128 bits streng, så den er krypteret med en hash der bruger 128 bit.? er det korrekt forstået.?

Ja, altså højst sandsynligt MD2, MD4 eller MD5, hvoraf den sidste er den mest almindeligt brugte såvidt jeg ved.

Jeg har en text - hash converter, jeg har prøvet at køre klarteksten igennem, men det giver ikke det samme som den krypterede streng.?

Hash konverteren kan konvertere til:

MD2
MD4
MD5
SHA-1
SHA-2 (256)
SHA-2 (384)
SHA-2 (512)
RIPEMD-160
LM
NT
MySQL323
MySQLSHA1
Cisco PIX
VNC Hash

Og ingen af dem er magen til :S

Og du er sikker på at klarteksten passer til hashstrengen?

100% sikker :S

Hvordan har du tjekket dette?

Fordi jeg jo gættede mig frem til passwordet der lå i databasen, via den logon form der hørte til, og kunne jo derfor regne ud at det var det ;)

Kan du ikke så bare kigge koden til din logonform igennem og så se hvordan det krypteres eller hashes? :S

Skulle jeg have tænkt på før jeg slettede det :$

<< < 12 > >>
t