DBCtrlGrid, der indeholder en DBLookupComboBox

Tags:    delphi

Jeg har lavet en form til indtastning af ordrer. Hver ordre kan indeholde et antal ordrelinier. Til ordrelinier benyttes en DBCtrlGrid.

I ordrelinien har jeg tænkt mig at anbringe en DBLookupComboBox, hvor der kan vælge mellem forskellige varer.

Problemet er, at såsnart datasource angives i DBLookupComboBox'ens ListSource fremkommer fejlmeldingen: Operation not allowed in a DBCtrlGrid.

Hvordan kommer jeg videre, eller findes der andre og bedre måder at løse opgaven på ?



7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Jeg har lavet en form til indtastning af ordrer. Hver ordre kan indeholde et antal ordrelinier. Til ordrelinier benyttes en DBCtrlGrid.

[snip]

Hvordan kommer jeg videre, eller findes der andre og bedre måder at løse opgaven på ?


Du kan tilsyneladende ikke anvende en DBLookupComboBox i en DBCtrlGrid. Alternativet må være at droppe dit DBCtrlGrid og så sætte dine DB controls inkl. LookupComboBox direkte på formen. Du kan sagtens styre på ordrer og ordrelinier via master-detail relationer, selvom de er direkte på formen.

Alternativt kan du sætte ordrelinier op i et DBGrid, og så definerer kolonnerne design-time. Du kan angive på en kolonne om der skal være en "pick-list", dvs. en liste af muligheder. Den skal så nok fyldes runtime.
--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk

[Redigeret d. 02/12-03 15:03:03 af Thomas Due]



Hvilken version af Delphi anvender du?
--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



Jeg anvender Delphi 7



Jeg har lavet en form til indtastning af ordrer. Hver ordre kan indeholde et antal ordrelinier. Til ordrelinier benyttes en DBCtrlGrid.


Nu er jeg ikke lige helt sikker hvad en DBCtrlGrid er? Jeg kender umiddelbart kun til DBGrid.
--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



Nu er jeg ikke lige helt sikker hvad en DBCtrlGrid er? Jeg kender umiddelbart kun til DBGrid.


Stryg den kommentar, jeg har lige opdaget den ;)
--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



Tak for svaret.
Din ide med en DBGrid, hvor picklisten fyldes runtime vil jeg forsøge.
Det er underligt, at en DBLookupComboBox overhovedet kan anbringes på en DBCtrlGrid, når det ikke er muligt at angive listsource. Ved andre komponenter, som feks. DBLookupListBox orienteres man om, at anvendelsen ikke er muligt allerede når man forsøger at anbringe komponenten.
Du får dine point.
Mvh/Leif



.
Det er underligt, at en DBLookupComboBox overhovedet kan anbringes på en DBCtrlGrid, når det ikke er muligt at angive listsource. Ved andre komponenter, som feks. DBLookupListBox orienteres man om, at anvendelsen ikke er muligt allerede når man forsøger at anbringe komponenten.


Tjah, Borland må jo have glemt at checke for DBLookupComboBox. Det er ikke det eneste de har glemt i Delphi :D
--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



t