Hjemmeside...

Tags:    snak

Hej alle udviklere

Jeg sidder med et mindre problem, hvis man da kan kalde det det. Jeg kan godt lide at lave hjemmesider, men jeg har indtil videre kun lært HTML og CSS, og med mine knap så udviklede egenskaber inden for førnævnte områder bliver det ikke nogle specielt spændende sider (http://home20.inet.tele.dk/stolberg-larsen ).

Jeg har da også prøvet at kigge lidt på noget andet, men jeg føler bare at det er en stor jungle af hjemmesidekodningssprog og hjemmesideforbedringssprog. Dette fører til mit egentlige spørgsmål:

Hvis jeg skulle lære noget der kan gøre mine hjemmesider bedre (evt. sider der er modtagelige overfor data indskrevet af besøgende og sider med knapper og rigtige menuer, ikke bare en række kedlige links) hvad skulle jeg så sætte mig og lære som det første, og hvor skulle jeg sætte mig og lære det (gratis tutorial, helst dansk men går med engelsk).

Håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt på vej...

Mange venlige hilsner
Jakob S-L

PS. gå lige hen under "Kyoto-aftalen" og tjek karikaturen:D

Indlæg senest redigeret d. 21.06.2007 19:13 af Bruger #11748
Du bør lære javascript her en tutorial håber den kan bruges

Hej Nørd

Tak fordi du gider at hjælpe, jeg vil prøve at se på det. Jeg må dog spørge til dit link.

Laver du sjov, eller har du lavet en fejl? Linket fører til www.udvikleren.dk...

Indlæg senest redigeret d. 21.06.2007 21:22 af Bruger #11748
Jakob S-L << PHP eller Java Script. Ellers skal du nok kigge på C# eller Java.

PHP og ASP er det man bruger hvis du vil gøre din side mere intelligent. Eksempel gæstebog, administrationside og alle mulige andre systemer.

Flash, er en spænende måde at lave hjemmesider på, hvor du har mulighed for opleve helt nye resultater. Se for eksempel denne side som er lavet i flash: http://huevisualab.com/
Dog er flash rimelig svært, og kræver at man har mange erfaringer både ren grafisk, programmerings. Og så en masse tids øvelse.

Javascript kan give en hjemmeside lavet i html og css, meget mere spænende og levede. Ofte kan javascript erstatte nogle af de enklere flash ting eller PHP/ASP. Blandt andet er det ofte Javascript man bruger til at lave en popup menu. Javascript er en verden for sig selv. Kik og læs lidt på det hvis du er interesseret. Det er svært at beskrive.

Personlig vil jeg påstå at en side kun lavet i HTML og CSS kan være god. En sides design og brugervenlighed kan være altafgørende for om man overhovedet gider at besøge siden. Der er massere at lære i html. At kunne finde ud af at lave en flot side er teknik og erfaring, som man skal lære sig selv. Og det er vigtigt.
Men hvis du mener at du bør lære noget andet, så ville jeg anbefale dig PHP. Det giver en side et liv, når besøgende skriver kommentarer i sit kommentarsystem og man enkelt kan rette sin side uden at man har brug for et ftp-program og en editor.

Altså self skal der mer end kode til at lave en hjemmeside spændene, flot og pæn grafik er os vigtig...
Så søg lidt på google efter photoshop tutorials (hvis du bruger det, kan anbefales), eller om farvesammensætninger...
Det er bestemt vigtigt...

Udover det så vil Javascript og PHP, eller måske .net værd at kigge på...Som sagt massere af gode tutorials her på udvikleren.dk, ellers er de ik andet end en søgning væk, det vrimler med dem :)

Held og lykke

t