Smart måde at kalde funktioner

Tags:    php

Hey lads,

Jeg har efterhånden lavet en del php men jeg synes stadig måden jeg kalder en function er lidt kav, men kan ikke lige komme op på en bedre idé >.<

Som det er nu kalder jeg en funktion med en $_GET['']; var, fx;
Fold kodeboks ind/udKode 

For så at kalde den ville jeg gøre sådan her:
Fold kodeboks ind/udKode 

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg synes det er ekstremt panglet (ved godt eksemplet er lidt tyndt, men princippet er der), og der er med garanti en bedre måde :p enlighten me :)

Regards

8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan bruge et framework som fx CakePHP som laver de kedelige ting for dig.

Jeg synes det ser lidt for dynamisk ud :)

Prøv at lave logiske opdelinger af dine kode, i stedet for at have en side, som løber en liste af ting igennem...

Hvis du skal logge ind i dit system, kan du f.eks. have en side som laver selve tjekket. Dette kunne f.eks. være en side som hedder doLogin.php. Her verificeres dine brugeroplysninger,og du sendes til den rigtige side, hvis de var rigtige, ellers sendes du tilbage til login siden igen.

f.eks.
login.php
Fold kodeboks ind/udKode 

doLogin.php
Fold kodeboks ind/udKode 

Gør det samme med opret bruger osv... så har du logiske opdelinger, i stedet for at lade een fil håndtere hele dit system...

Hvad skal du have lavet da?

Derudover synes jeg måske ikke lige det er så sikker en måde at gøre det på... men det må du jo om...

Ikke noget bestemt, det er mere generelt.

Jeg arbejder med noget oop nu, og kommer måske væk fra det, men jeg synes bare det er en tåbelig måde at kalde alle ting på.

du kan jo bare lave en funktion, inkludere denne på din side, og ellers lave dine ting.

F.eks.
Hvis du laver en masse funktioner, som kan lave lidt matematiske udregninger (jaja, ringe eksemple, men det illustrerer ideen godt):
math.inc.php
Fold kodeboks ind/udKode 

Når du så skal bruge disse fine funktioner i din applikation (hjemmeside ting), skal du have indholdet fra denne fil (dvs. funktionerne) ind der hvor du skal bruge dem. Dette gøres ved at lave et include("page-name") i toppen af din side. F.eks.:

tester.php
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg håber du kunne bruge det, ellers må du skrive igen.

I princippet ja, men hvordan ville du så klare den med userinputs hvor brugeren selv bestemmer tal?

Mit mål er at komme uden om

Fold kodeboks ind/udKode 

selv bestemmer et tal?

Det kommer jo helt an på hvad du skal lave. Hvis du er igang med at lave et nyhedssystem, kan brugeren jo bare skrive et nyt tal, og få en anden nyhed frem.... men udover det kan jeg ikke helt se hvad du mener.
Du er måske igang med at lave en så "dynamisk" side, så brugeren kan bestemme alt indhold ved at give andre tal i parameteren?

Ellers må du lige kommer med et konkret eksempel, så jeg kan komme med et bedre forslag.

Ok et eksempel;

login_or_create_user.html
Fold kodeboks ind/udKode 

do_functions.php
Fold kodeboks ind/udKode 

functions.php
Fold kodeboks ind/udKode 

Forestil dig nu der er maaske 20 functions, det vil sige jeg faar en fil med 20 if($a == "blabla"); det er en smartere maade til at kalde functions jeg leder efter istedet for den fil.

t