Javascript vises forkert i Firefox - hjælp!

Tags:    grafik webdesign

Jeg har netop færdiggjort et større JavaScript, og jeg blev så glad da jeg endeligt fik det til at virke, og til at se ud som det skal. Men da jeg så testede det i Firefox, kunne jeg ikke få det til at se ud, som det skal – og det er her i kommer ind i billedet. Jeg har brug for jeres hjælp!
Jeg kunne selvfølgeligt bare lade det være som det er, og så lade det gå ud over de 10 % der bruger Firefox – så kan de bare lære at vælge en ordentlig browser. Men af respekt, selv for dem der bruger Firefox, vil jeg gerne have problemet løst.
På denne side: www.lassegrubbe.dk/skala/skalaer.htm har jeg lagt JavaScriptet ud, og nedenunder har jeg lagt et billede ud af, hvordan det ser ud i Internet Explorer – og det er sådan jeg vil have det til at se ud.
Jeg håber der er nogle venlige folk derude, der vil hjælpe mig, og fortælle hvad jeg skal ændre for at få det vist korrekt. Hvis der skal ændres noget i CSS filen kan den hentes her: http://www.lassegrubbe.dk/skala/styles.css
OBS! Hvis i ser siden i Internet Explorer (IE) vises den forkert, på grund af det store billede der er sat ind midt i det hele. Derfor har jeg også lagt scriptet ind på denne side: www.lassegrubbe.dk/skala/skalaer1.htm og sat et mindre billede ind af hvordan det fejl-vises i Firefox.

Som i kan se bliver scriptet indrykket når det vises i Firefox.
Scrool-boksene bliver en lille smule mindre så de ikke ligger op ad hinanden. Knappen med ”omvend akkord” teksten bliver også mindre når den vises i Firefox, end når den vises i IE.
Og text-inputtet der viser hvilke toner akkorden består af, ser også anderledes ud. Den er for stor, er ikke sort i rammen osv.
Alt det skal der rettes op på :)

Indlæg senest redigeret d. 19.06.2007 22:25 af Bruger #7127
10 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
øh, i FF ser siden mere normal ud end den gør i IE.

EDIT: havde ikke læst hele din tråd, sorry.

Mvh.
Claus Thomsen

Indlæg senest redigeret d. 19.06.2007 22:17 af Bruger #10377
Jeg tror faktisk ikke det er Javascript der er problemet, selvom jeg ikke har sat mig helt ind i din kode.

Du har ikke nogen doctype, og det er derfor den er anderledes fra browser til browser.

Sorry mate.. Det er ikke Firefox's skyld, det er din.

Btw. Husk også at validere den.

Indlæg senest redigeret d. 19.06.2007 22:30 af Bruger #4479
Sæt en doctype...
HTML trans. den er nok nemmest at overholde...
Men Xhtml trans, eller strict er nok at forestrække :)

og så kør en validering på siden og ret de fejl der må komme... http://validator.w3.org

Du har IKKE sat den rigtige DOCTYPE på siden. Då vidt jeg kan se bruger du <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> hvilket kun er en del af DOCTYPEn, du mangler den sidste halvdel.

Det er MENINGEN at doctypen i første omgang får siden til at se værre ud.

På webben har man et begreb der hedder Quirks. En quirk svarer i matematikken lidt til hvis man laver to på hinanden følgende fejl, som ophæver hinanden.

At sætte en korrekt DOCTYPE fjerner den første fejl, og herved bliver den anden fejl ikke længere ophævet. Løsningen på dette problem er IKKE at genintroducere den første fejl, men derimod at rette den anden fejl.

Nu har jeg prøvet samtlige doctyper fra denne side, og lige lidt hjælper det:
http://www.html.dk/artikler/00036/

:( Jeg havde faktisk også en doctype i selve designet, men den fjernede jeg, og det hjalp meget på visningen af scriptet. Men der er som sagt stadigvæk problemer med visningen.
Så må det være noget der skal ændres i css filen eller i html koden i javascriptet.
Kan huske at jeg havde et lignede problem for et halvt års tid siden, og så var der en der sagde, tilføj lige det og det der i css filen, og så virkede det... Men kan desværre ikke huske helt hvad det var der jeg gjorde dengang.

Indlæg senest redigeret d. 19.06.2007 22:44 af Bruger #7127
Du skal sætte en DOCTYPE på.

Se min post i tråden http://udvikleren.dk/Design/Thread.aspx/11/20927/ for at se hvilken du skal bruge.

Problemet er sandsynligvis at hvis DOCTYPEn ikke er på, så måler IE de fleste bredder og højder forkert. Du har så tilpasset din side til IE ved selv at angive dine bredder og højder forkert. Du skal sætte en DOCTYPE på, så IE måler korrekt, og så skal du rette dine angivne bredder og højder på siden, så de passer.

Nu har jeg sat en DOCTYPE på - jeg valgte den 2. af de 2 HTML DOCTYPER du anbefalede i tråden du gav mig et link til.
Da jeg prøvede med den første kom det hele til at se meget værre ud, og den anden ændrede ikke på noget.
Så den har jeg beholdt indtil videre. Jeg har så prøvet at ændre lidt på variablerne, fx på længden af text-inputtet der viser hvilke toner der er i akorden/skalaen/intervallet. Jeg tilpassede længden (satte den 10 % ned) så den blev vist med korrekt længde i Firefox, men det betød at den blev vist med for kort længde i IE.
Nu har jeg altså indsat en DOCTYPE - det er et skridt på vejen. Men der er tilsyneladende laaang vej i nu før det virker som det skal...

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.lassegrubbe.dk%2Fskala%2Fskalaer.htm

wow: 133 fejl! Så dårlig vidste jeg ikke at jeg er til det med html og javascript koder :) Men der er rigeligt at gå i gang med, kan jeg se. Må se at få alle fejlene rettet, og så håbe på at det virker bagefter. Ellers hører i fra mig her igen :)

Indlæg senest redigeret d. 20.06.2007 16:45 af Bruger #7127
Jeg har set lidt på de 132 fejl den siger der er, og heldigvis ligner mange af dem hinanden. Derfor burde det ikke tage SÅ langt tid at rette dem.
Men jeg er desværre ikke kompetent nok til at rette fejlene, for jeg forstår dem ikke - heller ikke selvom de bliver uddybet (altså heller ikke selvom der står en forklaring på dem nedenunder).
Jeg ved heller ikke hvilken DOCTYPE jeg så skal vælge. Der er jo MANGE at vælge imellem, og det er alt sammen volapyk i mine øjne.
Jeg håber, der er en, der vil sætte sig lidt ind i det, og prøve at udbedre fejlene for mig (og selve scriptet skal selvfølgeligt stadigvæk virke).
Jeg er villig til at betale 400 UP for det - kan alligevel ikke helt se meningen med at have dem..
Jeg kan også sende en flaske vin med posten :)
Det korte og det lange er at det skal udbedres snarest muligt. Jeg har brugt alt for mange timer med at nørde rundt med det, og nu skal det være slut. Her i eksamensperioden har jeg andre ting at koncentrere mig om.

Indlæg senest redigeret d. 21.06.2007 13:01 af Bruger #7127
Jeg tror måske jeg er ved at have en løsning på problemet, så i skal ikke hjælpe mig endnu.
Det udløser ingen vin hvis jeg selv har løsningen inden :)
Men der går sikkert noget galt om lidt, og så hører i fra mig.

t