W3C HTML Validatoren

Tags:    html css

Hej!..

Jeg har før postet om mine problemer med W3C HTML validatoren, mon jeg nogensinde lære at tyde det "volapyk" den kommer med.

Prøv at kør følgende side i validatoren http://xaps.frac.dk/newplanet/index.html

Selvom jeg mener at jeg kan skrive XHTML får jeg et tonsevis af fejl. Det ende mere underligt end det andet.

Fks siger den ved fejl nummer 41: Line 124 column 9: end tag for element "P" which is not open. Men ikke færre en seks linjer over har jeg åbnet et "P" tag.

Er der nogen der kan prøve at hjælpe mig ud af tågen, og fortælle mig hvad der foregår? Så ville jeg blive rigtig glad.

10 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
For det første, så skal du følge din doctype. Du har valgt HTML 4.01, så du skal ikke skrive XHTML.

For det andet skal du tage fejlene 1 ad gangen, fra oven. Det går ikke at springe i dem. Trust me: 80% af alle fejlene kan opstå fordi den er forvirret grundet tidligere fejl.

Iøvrigt hjælper det også at læse de forslag til forbedringer den giver. Det er ikke mere volapyk end du gør det til:

One common cause for this error is the use of XHTML syntax in HTML documents. Due to HTML's rules of implicitly closed elements, this error can create cascading effects. For instance, using XHTML's "self-closing" tags for "meta" and "link" in the "head" section of a HTML document may cause the parser to infer the end of the "head" section and the beginning of the "body" section (where "link" and "meta" are not allowed; hence the reported error).

EDIT: Og så burde du da iøvrigt vide, at man ikke må bruge samme ID flere gange. Det har man classes til.

Indlæg senest redigeret d. 19.06.2007 16:27 af Bruger #8223
Og som nævnt før så husk at sætte din doctype til en XHTML hvis du vil rette efter den...

Når der står info.
Hvad skal jeg så bruge det til? Skal jeg ignorere dem, eller er det en slags "halv-fejl?"

Et godt forslag ville være at rette dine fejl?

Ja, men dem hvor der står Info ved?

Dem skal du selvfølgelig også rette. Infoen er jo bare ekstra hjælp til, hvordan du kan gøre?

Og start med at tage den første fejl, ret den, og validér så forfra. Så se hvor mange fejl der er tilbage, ret den næste, og validér forfra.

Du vil opdage at mange af fejlene bliver rettet ved den første.

EDIT: Og så burde du da iøvrigt vide, at man ikke må bruge samme ID flere gange. Det har man classes til.

Det vidste jeg ikke det fjerneste om.

Herligt! Nu er min side valid. Jeg er lykkelig:D

Ikke for at spolere din lykke, men man skal huske på at validatoren ikke er perfekt.

Her er nogle forslag:

1:
Du skriver at det sidste menupunkt i hver af undermenuerne er:
<li class="bot"></li>
Og det er vel sådan set ikke et menupunkt, så det burde ikke være der.

2:
<h1> <h2> <h3> osv bør kun bruges til sidens centrale indhold De blå bokse til højre er egentlig ikke overskrifter, men snarere kategorier eller sektioner.

3:
Du har nogle lister over hotte forumtråde (som du har stavet forkert), dagens brugere og top rich. Her vil en <ul> eller <ol> egne sig.

1:
Du skriver at det sidste menupunkt i hver af undermenuerne er:
<li class="bot"></li>
Og det er vel sådan set ikke et menupunkt, så det burde ikke være der.

Det er ligesom den letteste løsning, jeg kan ikke rigtigt se andre muligheder.

2:
<h1> <h2> <h3> osv bør kun bruges til sidens centrale indhold De blå bokse til højre er egentlig ikke overskrifter, men snarere kategorier eller sektioner.

Præcis, men der er en overskrift til vær sektion.

3:
Du har nogle lister over hotte forumtråde (som du har stavet forkert), dagens brugere og top rich. Her vil en <ul> eller <ol> egne sig.

Hvad skulle fordellen ved det være?

Indlæg senest redigeret d. 23.06.2007 14:04 af Bruger #10113
t