Programmeringssprog

Tags:    programmering

Hej Alle

Jeg er begyndt at interessere mig for programmering. Da jeg har leget med lidt hjemmeside osv...

Mit mål er at kunne lave et Krypterings program, hvor man kan indsætte eller skrive tekst, og derefter kryptere det med en nøgle.

jeg ville derfor hører om hvilke programmeringssprog der er vigtigst at kunne i den forbindelse?
Og hvilke programmer man skal have for at kunne programmere?

10 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg ville kraftigt anbefale programmeringsmijøet som kaldes delphi. Det er nok noget af det letteste sprog der findes, da man i delphi ikke behøver at lave koderne for at lave nogle af de grafiske ting (knapper, bokse, med mere). Og så findes der et utal af tutorials om sproget på nettet. Blandt andet her på siden har vi en helt sektion om delphi,hvor der blandt andet findes et par gode begynder tutorials.

En krypteringskode i delphi fylder omkring 7 linjer kode.

Det eneste problem du nok hvis du vælger delphi er at Borland, som laver programmet, ikke mere har deres gratis studenterpakke på nettet (som frit må bruges til kommercielt brug). Dem der koder i dag, har ofte downloadet programmet før de fjernet det fra deres hjemmeside. Så enten må du købe det eller på anden måde skaffe dig adgang til det.

Delphi bygger i øvrigt på sproget Pascal

Ved du hvor man finder en dansk python tutorial???

Indlæg senest redigeret d. 18.06.2007 21:18 af Bruger #11748
Du skal da vælge et frit sprog :P

Her er et par python tutorials, kategoriseret og det hele :)

http://www.awaretek.com/tutorials.html

Se evt. nærmere på dette:
http://www.byteofpython.info/

Nogle video "guides":
http://showmedo.com/videos/series?name=PythonDownloadInstallTest

Indlæg senest redigeret d. 21.06.2007 15:35 af Bruger #11781
c++! du kan finde tutorials overalt (f.eks her på siden)
og du kan bruge c++ til mange andre ting!

Kryptering er jo egentlig bare en form for matematik, så det vil alle programmeringssprog kunne klare.

Hvilket sprog du vælger er helt op til dig selv. Hvis du læser rundt omkring på sitet her, vil du se at det er meget 'subjektivt' hvilket sprog der bliver anbefalet. Med det mener jeg at alle har deres favorit sprog, og til mange 'simple' ting er alle sprog faktisk lige gode.

Selv vil jeg anbefale dig python. Det vil jeg fordi det er forholdsvis let at lære, og man lære meget hurtigt at producere noget brugbart. Desuden findes python til en lang række platforme, herunder både Microsoft og Linux.

Hvis andre nu kommer og anbefaler dig C#, Java, C++ eller helt tredje, så fortvivl ikke. Men læs i stedet en smule om hvert sprog, og vælg derefter hvad du synes passer bedst til dig.

Nej desværre. Mig bekendt findes der ingen python tutorials på dansk, og det er derfor en nødvendig at kunne engelsk for at lære sproget.

Bortset fra det, så er der mange sider der ude som omhandler python - dog ikke på dansk.

OK, jeg ville bare høre om der var nogle danske. Kender du så en eller nogle gode engelske?

Tak for hjælpen

Jeg vil lede lidt videre på nettet og læse lidt her og der. :)

Hvilke versioner af Delphi ville du anbefale mig?

Jeg vil anbefale Delphi 7 eller 6, hvilket er de jeg selv bruger. Der findes også en nyere som hedder Delphi 2005, hvilket understøtter en masse. Dog findes der ikke så mange kompomenter (som er sådan nogle objekter såsom en knap eller en timer) der understøttes endnu.

t