Hvad kan jeg lære?

Tags:    diverse

Jeg skal vide hvad man har brug for at vide for at blive programmør - og jeg håber i vil hjælpe:). Det kunne være genialt, hvis nogen, som havde taget en uddannelse, kunne komme med en helt masse eksempler på hvad man kan lære.
F.eks. en nøgleordsliste: algoritmer, OOP, etc.

I må også meget gerne poste hjemmesider. Det er ikke et krav - alt er velkomment:).

Grunden til at jeg ikke skriver, hvad jeg ved i forvejen er at jeg ikke vil have nogen misforståelser. Fx: Jeg tror at ASP og PHP er det samme, og i skriver derfor ikke at man skal lære begge dele. (Nej. Jeg tror ikke ASP og PHP er det samme:))

Skriv endelig, hvis der er noget der er skrevet utydeligt:)

7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg synes personligt at du skal lære at skrive i C/C++ eller C#. Begge sprog er meget brugbare og de lægger grund for meget andet (specielt C++).

Om du skal lære specielle algoritmer kommer helt an på hvilken måde du vil programmere på og hvad du vil kode. Går du efter at komme med til IOI (International Olympiad in Informatics), ja så skal du nok sætte dig og kigge på ting som:

Divide and conquer
Binary search
Graph theory
og meget meget andet...

Hvis du bare vil lære at kode små simple applikationer til at omregne valuta, lave en lommeregner eller noget lignende, jamen så lær C#. Hvis du gerne vil have fat i noget af det helt store og udvikle 3d-spil, så skal du nok finde dig en 3d-engine og så se hvilket sprog du skal kunne for at udvikle til den.

Der er mange muligheder og mange svar, så hvis der er noget du er usikker på stadig, så bare skriv, enten her, eller kontakt mig..

PHP og ASP ER det samme!!!

Vil du være programmør, så sæt dig hjem og lær et sprog! Hvis du vil være udvikler så tag en uddannelse og lær om udvikling, modeller, patterns, sprogopbygning og så videre.

Det er helt med vilje at jeg skiller det op. Jeg mener at betegnelsen programmør, døde for 20 års tid siden. I dag h vor det hele handler om objektorienteret udvikling og modellering så står man med meget bredere arbejdsopgaver inden for udviklingen af et stykke software. Der skal designes, modelleres, osv, osv. og det betyder at der er plads til mange flere typer udviklere (samtidig med at den reelle udvikling af modeller osv. typisk udgør over halvdelen af udviklingsprocessen) som fx. designere, Quality Assurance (test) folk, arkitekter..osv, dvs. en stor bunke folk.

For at vende tilbage til den første linie. Hvis du er programmør vælger du det sprog du "kan", og vælger derfor ikke det sprog som måtte passe bedst ind i resten af løsningen, eller til kunden. Som udvikler ved du en masse om forskellige sprog, deres historie, og deres brug... det vil sige at du i princippet er ligeglad med om det er PHP eller ASP, for dig som udvikler er det det samme... blot et serverside script sprog til web udviking....

"Vil du være programmør, så sæt dig hjem og lær et sprog!"

Det svarer lidt til at stille dette spørgsmål:

Jeg vil gerne bygge huse, hvor kan jeg lære at bruge en "Black & Decker Sav"? Det samme svar gælder, hvis du vil lære at bruge en "Black & Decker Sav" så tag hjem og brug den igen og igen indtil du kan bruge den. Men vil du lære at bygge huse med "alle slags værktøjer" (alle sprog) så tag en uddannelse som eks. tømrer.

Jeg går ud fra at du allerede har været hos din studievejleder eller lignende (ellers synes jeg måske du burde gøre det) og så har du naturligvis været forbi universitets hjemmeside.... og siden du "naturligvis" har været deromkring og stadig stiller spørgsmålet her i forum, så må det jo betyde at du ikke har forstået de "ord" du beder os andre om at skrive som svar....

Det korte af det lange: Find den uddannelse du ønsker, eller sæt dig hjem og lær ASP/PHP - og lav dit hjemmearbejde inden du skriver om hjælp !!!

Jeg takker for din lange post.:)

Jeg var bestemt ikke ude efter sprog. PHP og ASP er ikke det samme i min verden, fordi _jeg_ indtil videre ikke har lært om "udvikling, modeller, patterns, sprogopbygning og så videre". Jeg synes også du er lidt hård ved mig i den situation. Det er ikke lang tid siden at en C#-udvikler spurgte om et kursus til at lære Java. De to sprog ligner også hinanden IMHO.

Metaforen med huset hvor manden spørger hvordan han kan bygge huse med en "Black & Decker sav", kan jeg godt se er dybt godnat:) Det var måske naïvt at tro, at jeg kunne finde noget materiale ud fra nogle nøgleord. Ikke desto mindre kan jeg, om f.eks. patterns læse denne side. Nej det er ikke ligeså godt som en uddannelse, men det er bedre end at sidde og se TV:)

Det er helt klart en øjenåbner at få sådan en post, som viser hvor meget jeg mangler at lære:) Jeg har 3 år på gymnasiet jeg skal igennem, før jeg kan tage en uddannelse. Dem kan jeg ligeså godt bruge fornuftigt, og jeg håber at der er nogle der vil hjælpe mig med det.

Jeg vil gerne lave et fuglehus eller måske endda et hundehus, og jeg beder derfor endnu engang om hjælp. Jeg forventer ikke noget, men jeg håber alligevel:)

Måske skal du kigge på uddannelserne:

Datamatiker
Datalog
Software Ingeniør

Kig på dit lokale universitets hjemmeside eller hvor uddannelserne udbydes i dit område. Alternativt så få din studievejleder op af stolen

Brian: Jeg takker dig for at have skubbet mig i gang:) Du kan bare lægge et svar, og så skal du nok få pointene.

Til andre med samme spørgsmål, kan man gå ind på denne url. Under pensum kan man se hvilke bøger man skal anskaffe sig.

Jeg synes ikke rigtigt der kommer et svar?:)

Hej David.

Jeg koder normalt Java, og bilder også mig selv ind at jeg sagtens kan kode både C, C++ og C#, hvis jeg blev nødt til det.
Men jeg har det lidt som en folkeskole-elev der endnu ikke helt kender det danske sprog. Man kan sagtens tale og skrive det, men når det kommer til at analysere sætninger kommer han/hun til kort.

Det er lidt det samme jeg vil. Jeg vil lære hvordan man skriver "god kode". Hvorfor den ene kode er bedre end den anden selvom de begge gør den samme ting på hver sin måde. Og selvfølgelig også lære hvordan man planlægger et projekt, og få indblik i hvilke metoder de professionelle bruger.
Jeg er ikke i tvivl om at jeg kan løse næsten enhver programmeringsopgave, men jeg vil gerne have nogle værktøjer til at løse den hurtigt, og samtidig kunne rette nemmere og mere effektivt i den senere.

Nu ved jeg godt nok ikke hvor meget du kan hjælpe, men du kan da bare øse ud af din viden:)

Indlæg senest redigeret d. 04.09.2007 21:36 af Bruger #4479
t