SQL i C++

Tags:    c++ .net asp.net

Findes der nogle includes der gør det muligt at læse fra en database via. SQL? Det vil jeg gerne vide... og er det standalone (dvs. at den ikke behøver ODBC eller lign, så den eventuelt også kunne virker på Linux systemer)

2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Findes der nogle includes der gør det muligt at læse fra en database via. SQL? Det vil jeg gerne vide... og er det standalone (dvs. at den ikke behøver ODBC eller lign, så den eventuelt også kunne virker på Linux systemer)

Hvis du alligevel laver en platforms-uafhængig GUI-applikation burde dine GUI-libraries også inkludere kald til databaser. F.eks. wxWindows der gør det muligt at porte til en lang række platforme, har også inkluderet deres egen version af ODBC - så vidt jeg husker var database-supporten dog ikke understøttet ved port til MacOS.
Desuden er der også inkluderet netværks-support. Så det burde vel være muligt at lave en simpel form for MySQL-drivere, hvis man ellers kan finde en beskrivelse af protokollen nogen steder.

/ Bjarke

--------------------------------------------------
[THIS IS A SIGNATURE VIRUS! PLEASE COPY IT INTO YOUR OWN SIGNATURE(S)]
--------------------------------------------------
Naturvidenskab er interessant: http://www.unf.dk/

[Redigeret d. 14/06-03 01:51:25 af Bjarke Walling Petersen]

Jeg tror du får et problem med at find noget sql interface der kan tale med alle databaser og som virker både til windoze og *nix.
Jeg ved ikke om der findes et.
Du kan nok skrive til to løsninger, en til windows og en til *nix ... og bruge compiler direktiver til at veksle imellem hvilken der bliver inkluderes og hvilke fcuntioner der bliver brugt.

Men hvorfor ikke prøve Java ?
Det behøver du ikke engang compilere igen for at flytte over under *nix .. det kører på alt.
Og med jdbc skal du blot have den rigtige driver til din database type og hvis du laver det ordentligt kan du lave det dynamisk så fx en text fil indeholder navnet på driveren og adgangskontrol .. så skal du bare skifte driver hvis du ikke kan bruge samme type db på både win og *nix.
Lidt mere elegant .. ikke?

t