Bruger System

Tags:    php

Hejsa alle i Gæve Udviklere.

jeg sidder og tænker lidt ang. et brugersystem jeg er ved at lave hvor man bruger sin mail til at logge ind med hvor så pass er md5 krypt.

det jeg sidder og overvejere er hvordan man hurtigts, nemmest og sikrest kan sikre sig at den E-mail kun er regged 1 gang.

Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 13.06.2007 17:20 af Bruger #10878
Hejsa alle i Gæve Udviklere.

jeg sidder og tænker lidt ang. et brugersystem jeg er ved at lave hvor man bruger sin mail til at logge ind med hvor så pass er md5 krypt.

det jeg sidder og overvejere er hvordan man hurtigts, nemmest og sikrest kan sikre sig at den E-mail kun er regged 1 gang.

Du kan jo også prøve at lave en openid løsning. Her er der centrale servere der styre login og kodeord, og din side skal så bruge deres "API" til at lave login. Din side kan så efterfølgende bede openid serveren om f.eks. e-mail, nick, navn og meget mere.

Du kan læse mere om openid på www.openid.net og se eventuelt en god lille screencast, som beskriver det hele lidt nærmere her: http://simonwillison.net/2006/openid-screencast/

Ideen bag openid er, at man kun har eet login på hele internettet... lidt ambisiøst, men ideen er god. Derudover behøver man jo heller ikke at genopfinde alle mulige login systemer hele tiden.

Som svar på din post med hvordan du garantere, at der ikke er flere brugere som har den samme e-mail (hvis du vil lave dit eget loginsystem), så kan du lade databasen håndtere det, ved at sætte den tupel til at være unik.

f.eks. så kunne dette være din bruger tabel:
Fold kodeboks ind/udKode 

Dette betyder så, at når man prøver at lave brugere med de samme email adresser, så vil databasen give en fejl besked. Denne skal du så lige fange, og ellers skrive til brugeren at den email er optaget. Her kan du så eventuelt lave en side, som sige at han kan få sine konto oplysninger tilsendt hvis han vil det.

For at fange om der sker en fejl ved indsættelsen i databasen, kan du prøve noget ligende dette:

opretBruger.php
Fold kodeboks ind/udKode 

Den side som skal gemme oplysningerne ser ud som følgende:

gemBruger.php
Fold kodeboks ind/udKode 

Bare for sjov kunne man også tjekke om det rent faktisk var problemet at e-mailen eksisterede. Man kunne jo forestille sig at navnet også var unikt:
gemBruger.php
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 13.06.2007 19:43 af Bruger #4479
t