Simuler tastetryk

Tags:    delphi

Jeg har spurgt om dette mange gange men akdrig fået et svar som virkede... Så jeg spørger igen... Hvilken kode skal jeg bruge hvis jeg f.eks. vil ha at når man trykker på "enter" så virker det som om man trykker på button1?
Mvh.
Rune Jensen



7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har spurgt om dette mange gange men akdrig fået et svar som virkede... Så jeg spørger igen... Hvilken kode skal jeg bruge hvis jeg f.eks. vil ha at når man trykker på "enter" så virker det som om man trykker på button1?
Mvh.
Rune Jensen

Hvor?
Hvis det er i en Edit skal du bruge:
Fold kodeboks ind/udKode 

Dette skal indsættes i OnKeyPress event
Mvh,

Thomas Nielsen



Klik på din Form, og find derefter i Object Inspector under fanebladet Events et sted hvor der står "OnKeyDown", dobbeltklik på den, og skriv følgende kode:

if key = VK_RETURN then
Button1Click(sender);

så det ser sådan ud:

procedure TForm1.FormKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;
Shift: TShiftState);
begin
if key = VK_RETURN then
Button1Click(sender);
end;



Det er det jeg vil.... Jeg ved godt det er bøvlet men jeg håber du kan forklare mig hvordan eller hvor jeg kan finde noget vedrørernde det..


Jeg har ikke selv arbejdet med det, men det du skal have fat i, er noget dokumentation omkring "Keyboard Hooks". Det er et program som kiler sig selv ind imellem Windows og keyboard driveren, om du vil.

Det kan så foretage sig forskellige ting afhængigt af hvad der er tastet på keyboardet. Der er læssevis af eksempler på nettet, så bare grav løs. :)
--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



Klik på din Form, og find derefter i Object Inspector under fanebladet Events et sted hvor der står "OnKeyDown", dobbeltklik på den, og skriv følgende kode:


Så skal du overså lige huske at sætte KeyPreview til True på din form.

Men hvis du vil have en TButton til at fange at du trykker på enter, hvorfor sætter du så ikke bare Default=True på knappen?
---
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



Hmm... Jeg tror bare jeg glemmer min ide.... Det jeg mente var hvis man f.eks. trykkede alt+tab så viste den en besked istedet eller sån noget...
Mvh.
Rune Jensen



Hmm... Jeg tror bare jeg glemmer min ide.... Det jeg mente var hvis man f.eks. trykkede alt+tab så viste den en besked istedet eller sån noget...


Så tror jeg lige du skal forklare helt præcis hvad det er du vil. Hvis du vil fange alt+tab skal noget helt andet kode på banen, idet alt+tab er en system hotkey, som bladre frem og tilbage imellem åbne applikationer.
--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



Det er det jeg vil.... Jeg ved godt det er bøvlet men jeg håber du kan forklare mig hvordan eller hvor jeg kan finde noget vedrørernde det..
Mvh.
Rune Jensen



t