Mærsk har udnyttet systemet til det absolut yderste, ligesom mange andre internationale firmaer. Det kan man selvfølgelig ikke straffe dem for. Men det er da en ting der giver dårlig omtale... Og at Mærsk havde gode muligheder for at presse regeringen da de forhandlede oliepletterne i nordsøen er da heller ikke noget som man kan gå ind og ændre på. Men Mærsk har bare tjent over ekstreme mængder af penge ved købet af rettighederne i Nordsøen... Og på det punkt kan man da sagtens sige at Mærsk har tjent hundrede millioner vis af kroner på Danmark. Og hvis man ser det ud fra den synsvinkel er det at bygge Operaen jo ingenting...
Men jeg siger heller ikke at de ikke er glade for de mange penge som han har givet. Jeg tror bare uden tvivl bare at det også handler om at få et bedre rygte.
Personligt vil jeg da heller ikke anfægte et sekund, at Microsofts og Mærsks og firma X og firma Y's forretningsmetpder og generelle opførsel, ikke altid er lige etisk acceptabel. Her for på forum er jeg da også set lange ud efter netop sådanne udskejelser. Så jeg ved skam godt hvad du mener.
Ikke desto mindre er jeg glad for at vi kan blive enige om, at de penge Bill giver bort, kommer folk til gode. Hvis han giver dem væk, udelukkende for at få et godt rygte, hvad så? Modsat andre mediestunts folk kunne mistænkes for at lave, så er dette ikke noget der skader nogen, som helst -- tværtimod. Mennesker der giver penge til godgørende formål, fortjener, for lige præcis det, da også et godt rygte. At deres rygte så kan være nok så plettet, hvilket jeg ved Bill Gates sagtens kan være enig med dig, på andre punkter, er denne historie uvedkommende.
Derudover handler nyheden jo primært om at Gates har fået sit diplom. :-P
iøvrigt, til Kaspers interessante kommentar om at Bill vil efterlade størstedelen af sine penge til velgørenhed ved sin død: det er god stil, ja. Sålænge hans børn ikke bliver fuldkommen arveløse -- det er ufedt! :-P
hilsen en Per Sikker Hansen, der efterhånden synes at samtalen kører i ring. Og som iøvrigt har dyb respekt for Bill Gates som person og programmør -- men knapt så meget respekt for hans forretningsmetoder og licenspolitik.