OpenGL Hjælp

Tags:    delphi

Hej allesammen!!
Jeg har lige læst 3D spil artiklen, men jeg har 2 problemer!!
Det ene er, at når man går rundt i min 3D verden kan man gå GENNEM grafiken... Og det vil jeg jo meget nødigt have at man skal kunne senere :D
Det andet har intet med OpenGL at gøre.. Det er bare hvordan man læser knappen 'A', inde i sin OnKeyDown procedure... Man kan ikke bare sige:

With case of key do
begin
BlaBlaBla

vk_A: BlaBlaBla
end;

som jeg ellers troede

/Mads



4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej allesammen!!
Jeg har lige læst 3D spil artiklen, men jeg har 2 problemer!!
Det ene er, at når man går rundt i min 3D verden kan man gå GENNEM grafiken... Og det vil jeg jo meget nødigt have at man skal kunne senere :D
Det andet har intet med OpenGL at gøre.. Det er bare hvordan man læser knappen 'A', inde i sin OnKeyDown procedure... Man kan ikke bare sige:

With case of key do
begin
BlaBlaBla

vk_A: BlaBlaBla
end;

som jeg ellers troede

/Mads


Kære Mads,

Dit første spørgsmål, er en kollisions-detektion. Ja, det lyder fint :) Men det betyder bare at der skal udvikles en algoritme, der kan finde ud af om du kollidere med et geometri eller ej. Det vil den NYE artikel, omhandle. Det er nemlig ikke så let som det umiddelbart kunne tænkes!

Dit andet spørgsmål er dog lettere at besvare på stående fod. Da din "Key" i proceduren FormKeyDown, er en variant: Word, kan du skrive således:

procedure TForm1.FormKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;
Shift: TShiftState);
begin
case Key of
Ord('a'): ; //Finder ASCII koden for 'a'
end; //Case
end;

Held og Lykke
Søren Klit Lambæk



Hej allesammen!!
Jeg har lige læst 3D spil artiklen, men jeg har 2 problemer!!
Det ene er, at når man går rundt i min 3D verden kan man gå GENNEM grafiken... Og det vil jeg jo meget nødigt have at man skal kunne senere :D
Det andet har intet med OpenGL at gøre.. Det er bare hvordan man læser knappen 'A', inde i sin OnKeyDown procedure... Man kan ikke bare sige:

With case of key do
begin
BlaBlaBla

vk_A: BlaBlaBla
end;

som jeg ellers troede

/Mads

Kære Mads,

Dit første spørgsmål, er en kollisions-detektion. Ja, det lyder fint :) Men det betyder bare at der skal udvikles en algoritme, der kan finde ud af om du kollidere med et geometri eller ej. Det vil den NYE artikel, omhandle. Det er nemlig ikke så let som det umiddelbart kunne tænkes!

Dit andet spørgsmål er dog lettere at besvare på stående fod. Da din "Key" i proceduren FormKeyDown, er en variant: Word, kan du skrive således:

procedure TForm1.FormKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;
Shift: TShiftState);
begin
case Key of
Ord('a'): ; //Finder ASCII koden for 'a'
end; //Case
end;

Held og Lykke
Søren Klit Lambæk


Ok... Tak for hjælpen :D

/Mads



Ups... det er Ord('A') (Stort A i stedet for lille a)



Ups... det er Ord('A') (Stort A i stedet for lille a)


Ja det opdagede jeg godt...

/Mads



t